Johan är igång igen!

 
Jag gillar Johan. Starkt. Han drar fram konstigheter och räds icke att tycka att vissa saker är underliga — minst sagt. Han tar avstamp i att "Alla förtjänar förstås respekt i allmän mening, i kraft av att vara människor." och i en dylik uppfattning kan man inte annat än instämma (även om jag oerhört ofta hamnar i dispyt med folk eftersom jag inte alls tycker att alla människor har lika värde).
 
Men han har helt rätt i att vissa tydligen skall ha mer respekt än andra, främst om de jobbar med barn. Att påtala, vilket jag gjort ofta, att även sjuksköterskor kan vara snorkiga och allmänt otrevliga kan bli besvärligt. Uttalanden som tänk på att de har små barns liv i sina händer eller liknande skall bemötas med att det har busschaffisen också.
 
På en punkt skulle jag dock, mycket milt men ändå, rätta Johan. Han nämner att de må ha taskigt betalt vilket i sig är en myt. Allt är så klart relativt men att jobba som syrra och ha 46.000:- i månaden tycker jag är riktigt bra.
 
"I januari 2013 var den genomsnittliga grundlönen för sjuksköterskorna 30 710 kronor i månaden. Inkluderas ersättning för obekväm arbetstid tjänar sjuksköterskorna på avdelningen i snitt 35 000 kronor i månaden.
Enligt det poängbaserade avtal som Biva-sjuksköterskorna vill behålla, har en arbetsvecka omfattat 28 timmar för ovanstående lön. Det innebär en heltidslön på drygt 46 000 kronor per månad."
 
Än en gång, tack Johan!
 
AB
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0