Midsommar och sånt trams

 
Mona Sahlin satte en ribba när det gäller att se ner på Sverige (fosterland får man väl inte säga numera då kan man bli tagen för rasist):
 
"Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker."
 
Personligen har jag aldrig varit mycket för en överdriven hyllning till det egna landet varför jag inte upprördes så mycket av Carl Johan de Geers flagga ovan. På den tiden blev man dömd för tilltaget. Numera kan du göra vad f...n som helst med flaggan och det hänger enbart på god smak och hyfs, inte juridik.
 
Samtidigt har jag svårt att förstå varför det är okey att fira sina dagar i USA och Norge med flera länder utan att man blir så upprörd för det. Sverige är för övrigt mycket väl värt att både hylla och försvara. Ett bra register över fred, saker och ting fungerar utan krångel, det är ett vackert land och, åtminstone jag, kan leva i den förvissningen att kan ägna mig åt visst barbari  form av lustiga hattar och slörpande av kräfter; vissa äter till och med rutten fisk utan att bli arresterade.
 
Men nu råder andra tider och ju mer man kan baktala landet sitt desto bättre. Förstår det inte riktigt. Men kanske är det så att den man älskar agar man. Men det resonemanget är väl ingen bra uppfostringsmetod.
 
Du gammal du fria (friska) ...
 
Nu skall jag ut i min skånska mylla och slakta oönskat grönt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0