Lärorikt bröllop!

 
Bröllopet igår tänkte jag inte se eftersom det inte intresserar mig ett dugg. Av solsvedaorsaker föll det sig inte bättre än att jag bänkade mig framför dumburken för lite slötittning. Det blev en synnerligen väl använd tid. Jag, av alla, måste i detta fall berömma (!) SVT för en mycket givande historielektion.
 
Jag kör lite blandade karameller: klädkoderna verkade stämma väl, de som skulle vara med på middagen var rätt klädda och de som bara var med på bröllopet likaså, vissa kvinnor (ha!) hade fattat fel och gick med bysten uppushade och nästan topless; utsmyckningen i kyrkan svenskt sommarljus; kids kantade ingången och sjöng vackert; kungen förde fram sin dotter all the way; lättsam ceremoni utan krusiduller och som toppen på det hela härliga spelmän med ursvenskt, plågsamt, fiolande.
 
Tittellitutt!
 
Kungen förde således fram sin dotter till blivande man. Här fick vi lära oss att det har man gjort förr men, Dick Harrison (?), omtalade också att det fanns kungar förr som minsann inte lät farsan föra fram dottern sin. En kung (har glömt vem) förde själv fram sin blivande brud och hade dessutom deras redan födda barn på armen. De ni feminister!
 
Jag fick en glimrande genomgång av den bångstyriga ångbåten Stockholm; nu vet jag också varför det går så bra med hästar i stimmigt Stockholm — man använder gamla goingar som varit med förr och tillika valackar (kastrerad hingst).
 
Det var en härlig blandning av prällar som talade om varför det blev som det blev; etikettexperter som förklarade varför amerikanarna äter med kniv och gaffel som de gör (man skär maten på vanligt sätt, lägger ner kniven och tar maten med gaffel, allt för att visa att man inte har onda avsikter); klädkodfolk som minsann sa att det inte är okey med dinglande tuttar; florister som kämpat för att framhäva både sommar och Sverige; ångbåtskapten som lugnt konstaterade att om prinsessan ville se maskinrummet så var det okey (han fick ett litet mothugg; kanske svårt med brudklänning men han sa: vi har overaller!); den obetalbare organisatören som berättade om hur knepigt det kunde bli vid regn "fina damer tål ej fukt" med mera ...
 
Jag fick helt enkelt en historielektion och en hel säck med cocktailkunskap och för det skall SVT ha ett stort tack. Så skola slipstenar dras.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Svante Svensson

Eftersom jag inte såg något av eländet tackar jag för referatet. Jag har börjat så smått att blogga igen, så jag skickar länken. http://karbole.wordpress.com
Svante

2013-06-09 @ 16:19:53
URL: http://karbole.wordpress.com
Postat av: Ipse Cogita!

Svante:

Tackar och hjärtligt välkommen te’baks till bloggosfären:)

2013-06-09 @ 18:16:25
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0