Dessa irländare!

 
Det blir lite klent med bloggandet så här i denna härliga soltid. Sen händer det inte så mycket heller och icke-händelserna började med Almedalen. Där hände absolut ingenting.
 
Men jag såg att irländarna bråkar hej vilt i abortfrågan. Min far bor på Irland (han är svensk) sedan 20 år. Det innebär så klart att jag besöker honom ofta. Man kan nog inte förstå den här frågan om man inte sätter sig in i den ordentligt.
 
Irländarna, vissa, kan gå i kyrkan ena stunden för att i nästa stund knalla över gatan och in på puben och svinga många bägare. Ofta kör de sen hem också. Inge’ konstigt med de’.
 
Många irländare jag svingat bägare med är djupt hatiska mot det katolska. Jag har suttit med vuxna män som med tårar i ögonen berättat om hur kyrkan plågat dem som små. Hatet är således stort mot kyrkan på många håll. De konservativa krafterna är så klart starka.
 
Aborterna fungerar också men det är lite krångligt för kvinnorna. De får åka över till England. Det gör de också. I grunden anser nämligen irländarna att lagar skall finnas men man behöver ju inte vara fanatisk i att åtlyda dem.
 
 
Irland har ett rökande som är stort. De var dock först med att förbjuda rökning på krogen/puben. Jag blev mycket förvånad när det hände och jag började beklaga mig på en pub i Dublin. Lugn, sa bartendern, ta ditt glas och gå över trottoaren där står en buss för er rökare. Det gjorde det! Och trevligt var det.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0