Good morning, Sweden!

 
Den 29 mars för fem år sedan startade jag min blogg. Sen dess har jag gång på gång påpekat att det svenska försvaret är ett skämt, främst när det gäller antal personer som kan kriga, det är väl fortfarande cirka 6.000 förskrämda själar. Exakt fem år senare fick jag en otrevlig födelsedagspresent — ryssen hälsar på.
  Jag har dock trott att vi haft någon form av bevakning i luften speciellt med tanke på vårt eminenta JAS som alla hyllar och öser in stålar i. Nu visar det sig att JAS finns men ingen vill jobba mer än på kontorstid. Halleluja!
 
Enligt Karin Enström: ”Säkerhets-, krisberedskaps- och försvarspolitiken syftar till att hela tiden, dygnet runt, vara förberedd på att det oförutsägbara kan inträffa.” Tyvärr kan vi inte beslå tanten med lögn eftersom hon bara säger "... syftar till ...", det vill säga man har som mål, inte att det är så.
 
Att det gått utför visar följande:
 
 
Två divisioner varav alla två har personal som tar ledigt när de tycker tydligen.
 
Folkpartiets Allan Widmark tycker att det "Djupt oroande ..." och sätter upp ett nästintill förvånat ansikte helt i linje med rumpnissarnas: vaffor gör di på dette viset och plötsligt står det klart för mig — vi leds av en allians som inte lyckas alls med viktiga säkerhetsfrågor: polisen körs i botten snabbare än du kan slå 112 (trots att lösningar finns), försvaret finns helt enkelt inte och det kanske inte är konstigt när moderaterna dessutom har en herr Waberi i sina led som är en skum typ (hälsar till exempel inte gärna på kvinnor) som dessutom sitter i försvarsutskottet.
 
Det ser illa ut vill jag lova och stolt att vara svensk kan man väl inte vara just nu. Men det är klart, stolt över att vara svensk hör väl inte till dagens aktuella frågor precis.
 
Nu skall det bli kul att se hur vissa proffstyckare reagerar — ni vet dessa som inte vill tillåta debatt om vissa ämnen och som kräver en viss "intellektuell" nivå som inträdesbiljett för att man skall få yttra sig; eller som Leif GW skrev sist i sin krönika:
 
 
Någon dj...la ordning får det väl vara oss alla politiker i ett grundläggande viktigt ämne!
 
Tillägg: att Sverige sen behandlar tolkar som vi använt i främmande land som vi gör kan sluta med att folk mister lemmar och om det kan du läsa här.
 

Kommentarer
Postat av: Mikhail

Det är bara en liten del av sanning. Och sanning är inte bara i den försvars bristen, den är först i utbildningen som började läggas ner cirka 40 år sedan. Försvarsförmåga härstammar från vetenskap och särskild från matematik och fysik. Då skulle jag skricka om det i första hand.

2013-04-22 @ 17:04:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0