Kan man få slippa religiöst skit?

 
Att fritt få utöva sin religion verkar vara en bra idé om man nu gillar den typen av verksamhet. Men att fritt få avstå från gudadyrkan tycks snart vara ett minne blott. Klockor ringer och snart har vi böneutrop också och båda stör troligen några och sånt miljöstörande borde vara förbjudet i tider då vi översköljs av ljud i alla dess former.
 
Men religionen har egna specialgjorda regler.
 
Min rätt att slippa religiös påverkan är det således ingen som bryr sig om. Den som vill dra i sig lite skumpa, mumsa på skaldjur och puffa på en cigarr, allt i lugn och ro, skall inte kunna göra så utan att påtvingas budskap av ytterst tvivelaktig natur.
 
Sen skall man väl för tydlighetens skull påpeka att klockor som ringer gör just det; böneutrop är förkunnande av ett religiöst budskap och det vill jag definitivt slippa. Och fem gånger om dan!?
 
Slutsats? Det skall vara knäpptyst från religiösa lokaler!
 
Religionsfriheten är för övrigt en lustiger sak; den gör att folk kan tro på vilka gudar som helst och få lite specialregler, men om du inte tror på dylikt hokus pokus då ingår du i en lös massa utan rättigheter. Kallas inte det diskriminering i andra sammanhang?
 
Uppdaterat: Nu ger sig superstollen Anders Lindberg, AB, in i debatten om böneutroparnas rätt i samhället. Så här skriver mannen utan större intellektuell kapacitet:
 
"Att frågan om böneutrop från moskéer är kontroversiell beror inte på miljöbalkens regler om buller utan på islamofobi."
 
Jag, som inte tillhör någon religion vare sig i realiteten eller mentalt, är således islamofob. Mannen måste anses galen. Sen fortsätter han:
 
"För låt oss vara ärliga, de som nu på olika formella, och andra, grunder motsätter sig att tillåta böneutrop från moskéer skulle aldrig göra samma sak om det var fråga om en kyrka."
 
Var det inte precis det jag gjorde? Skillnaden än en gång: klockor klingar och klangar, böneutropare förkunnar ett religiöst budskap som jag inte kan värja mig mot. Jag ogillar båda men skillnaden är stor.
 
Sen blir det riktigt bra:
 
 
Jag vill bara påpeka, än en gång, att jag som inte tror på ett skit är chanslös, mina rättigheter att få vara ifred får alltid vika för religiösas, och Anders, idiotiska resonemang.
 
Pack likt Anders skall förpassas till livets soptipp!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0