Allt korrekt men ...?

 
 
Zlatan bygger ny kåk förutom de han redan har (han bor för övrigt också i min hustrus farmors tidigare hus) och det är honom väl unt. Jag utgår från att alla tillstånd finns på plats annars hade han väl inte fått börja snickra.
 
Trots det så skall ytterligare ett särintresse lägga lite sordin på stämningen nämligen samerna. De tycks resonera ungefär som så: jomenvisst är du välkommen, men du förstår vi har vissa andra regler du måste ta hänsyn till.
 
Det kan vara rätt, det kan vara en överdrift, vad vet jag. Men tonen, von oben-attityden kan åtminstone jag vara utan. Lite citat:
 
"Man måste anpassa sig efter omvärlden även fast man är fotbollsproffs, säger Daniel Fjällberg, ordförande i Njaarke sameby", [...] Ja, vi måste ha vissa förhållningsregler eftersom det är ett renområde. Man måste anpassa sig efter omvärlden även fast man är fotbollsproffs. Det enklaste är att inte störa renarna. [...] Halva samebyn är där med sina renar vintertid och rennäringen får inte bli störd. [...] Han (Zlatan) ska få vara ledig där."

Så här är det samer: har man köpt tomt och bygger kåk och tagit del av svensk lagstiftning så är det det som gäller. Det tillkommer inget övrigt förutom ren(!) och skär hyfs.
 
Jag börjar bli lite trött på alla som kräver att man skall ta hänsyn till f...n och hans moster; får väl hitta vad mitt eget särintresse kan tänkas vara och driva den frågan likt en svettig bullterrier. Allt i takt med tiden där lösen tycks vara — lagar, regler, förordningar finns för oss alla men sen har vissa andra lite annat också de vill du skall ta hänsyn till.
 
Tips någon?
 
Just saying ...
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Patrik

Hej,
Håller helt med. Nu får samerna ge sig. Dom ska vara oerhört lyckliga att någon vill bygga och bidra till försörjningen i detta område för annars blir det bara renskav av det till sist. Skärp er nu. Har det inte förts en hets kampanj tillräckligt mot bl.a. Zlatans bekant Dan Olofsson i samma område.

2012-09-28 @ 19:51:20
Postat av: Ipse Cogita!

Patrik:

Renskav är förvisso gott men ...;) Vet för övrigt inte hur det är norrut men här i Malmö så kostar renkött guld (om det finns). Synd, för jag älskar renkött.

2012-09-28 @ 20:57:56
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0