Vår beredskap är god!

 
1939 sa Per Albin Hansson att "Vår beredskap är god". Det var då det och fel var det och fel är det nu. Alla, och då menar jag alla, företrädare för kärnkraften försäkrar att säkerheten kring dessa anläggningar är god eller übergod.
 
Men Greenpeace, en organisation som jag numera avskyr på grund av sitt fifflande med sanningen, visar med hjälp av lite stegar och cyklar att beredskapen mot riktiga attacker är nästintill noll.
 
Det är troligen svårare att ta sig in på krogen en festkväll än att hoppa in på högt säkerhetsklassat område med cyklar och ett glatt humör.
 
*grrrrrrrrrrrrrrh*
 

Kommentarer
Postat av: Ubbe

Det man inte kan, vet eller förstår hånar man.

Det stängsel som passerades på Ringhals respektive Forsmark är de YTTRE stängslen, vilka är mer till för att markera att du skall inte in här - att jämföra med en tomtgräns.
När dessa passeras olovligen sker ett antal saker, vilket hände även nu, bland annat att vakter larmades och intrånget uppmärksammades/bedömdes samt att polis tillkallas.

Det hade varit intressantare att se aktivisterna försöka ta sig förbi nästa fysiska barriär(er), bland annat mycket högre stängsel med mer taggtråd samt högspänning - dessutom i dubbla led med rörelsedetektorer etc i mellanrummet.

Därefter hade det varit intressant att se hur man tar sig in genom en av portarna/dörrarna som alla är larmade och låsta.

Nuvarande förfarande är av samtliga kraftverk anmält till, samt accepterat av, Strålskyddsmyndigheten (SSM).

Skulle dessutom ett intrång bedömas som allvarligt (vilket Greenpeace lekar inte kan klassas som) föreligger rutiner för hur man tar stationen till ett säkert läge.
Rutiner för detta övas regelbundet på samtliga kärnkraftverk, i vissa scenarier även med polis (piketstyrka eller nationella insatsstyrkan).

Greenpeace har med detta enbart lyckats påvisa sin totala okunskap om vad som menas med kärnsäkerhet i allmänhet samt fysiskt skydd i synnerhet vad gäller kärnkraft.

2012-10-09 @ 18:10:26
Postat av: Ipse Cogita!

Ubbe:

Tack för uttömmande svar. Jag förstår så klart att det finns olika nivåer i säkerhetstänkandet.Men visst kan jag tänka mig att om man kom med annat än cyklar så kunde nog läget bli tämligen allvarligt.

Greenpeace har jag för övrigt sluta tro på i alla andra fall eftersom jag kommit på dem med falsifarier i en mängd frågor.

2012-10-09 @ 23:21:10
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0