Go’natt Norge!

 
Kan man ge ett fredspris, låt vara numera tämligen devalverat i betydelse, till en organisation som: har ett betydande demokratiskt underskott, verkar för en resa mot en centralisering av makten av sällan skådad slag, inför övervakningssystem (främst digitala) i en fart som får snabba illrar att verka långsamma samt, icke minst nu, verkar ha som främsta uppgift att skapa konflikter inom sin egen organisation (grekerna lär hånle åt priset).
 
Nu har ju norska nobelmänniskor gjort bort sig förr men den här gången gick de över gränsen. Men man får tänka ett snäpp längre; priset är så klart ytterst välsynkat med dagens kris för EU och några oärliga typer har samlats i mörka vrår och konspirerat.
 
Det gick väl till ungefär som så: grabbar och tjejer, vi ligger pyrt till. Idéer någon? Vi kanske skulle bjuda lite nobelnorrbaggar på en liten sittning och försöka övertala dessa att ge oss lite draghjälp. Ett fredspris skulle sitta fint. Så kan man väl inte göra!? Sitt lugnt, tänk på allt annat skit vi lyckats lura på såväl makthavare som medborgare.
 
Och haver man sett — det gick!
 

Kommentarer
Postat av: Svante Svensson

Jag har under hela mitt vuxna liv uppskattat sjuk humor, men nu har Norska Nobelkommittén gått över gränsen t.o.m. för mig.
Svante

2012-10-12 @ 12:20:08
Postat av: Martin Goës

Håller med till 100%! Min första reaktion var "Är det här ett skämt??" Så trodde jag också för tre år sen, när jag på Aftonbladets etta såg att Obama fått fredspriset - trodde det var en synnerligen fet tidningsanka. Men icke sa Nicke - trodde botten var nådd den gången.
Vad fan ska man kalla det här? Kollektivt hjärnsläpp av Nobelkommittén? Det här är ett hån mot alla, enskilda och organisationer, som med stora uppoffringar kämpar för fredens sak.
De nätomröstningar jag hittat hittills och deltagit i visar upp en kompakt majoritet MOT beslutet att ge EU fredspriset, i Aftonbladets över 80% för någon timme sen.
Vad ska det bli härnäst? Klanen Kim i Nordkorea?...

2012-10-12 @ 15:21:52
Postat av: Ipse Cogita!

Martin:

Ja du, skall man skratta eller gråta? Troligen ingetdera; framöver må man ställa in sig på att nobelpriset i fred är ett icke-pris.
För att vara ärlig så har det väl varit det ganska länge nu som du så riktigt är inne på.

Tack för att du tog dig tid:)

2012-10-12 @ 16:31:17
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0