Det är mörkt idag

 
Tre små länder verkar se annorlunda på världen än vad vi gör. Vem som har rätt lämnar jag som vanligt därhän men visst kan man undra.
 
Finland verkar ta hot från omvärlden på större allvar än vi. Inte så konstigt med tanke på historiens vittnesbörder och en mäktig granne i öster. Norge förstärker lite hitan och ditan och det finns så klart en tanke även bakom det.
 
Schweiz är kanske mest intressant just nu. I det landet är man orolig för utvecklingen i Europa, man tycker helt enkelt att det börjar bli farligt. Därför förbereder man sig. Hos Gyllenhaal kan du förkovra dig.
 
Det var väl den gode Sun Tzu (för 2.500 år sen ungefär) som sa: i krigstider förbereder man sig för fred, i fredstider förbereder man sig för krig. Den gamla visdomen har svenska politiker inte tagit till sig; deras bildningsnivå är helt enkelt för låg.
 
Hur svenska medier lyckas missa utvecklingen i just Schweiz framstår som så pass märkligt att jag anar en ytterst medveten tanke att inte skriva om ett Europa som de facto har problem — big time!
 
UPPDATERING:
 
Idag ser jag att SvD är på hugget i frågan om Schweiz. Så här skriver man bland annat och jag tänker mig att Sverige vid en jämförelse ter sig som en förvirrad lilleputt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0