Vetenskapsradion fibblar




Så var det dags för lite klargörande gällande hur vila bäst fås. Att tro att en lång ledighet laddar batterierna bättre än små korta ledigheter är nog fel, även om det troligen också är så att det här slår olika hos olika människor.

Min kära hustru har i alla år vägrat att ta mer än fjorton dagar till, max, tre veckors semester eftersom hon säger "det stressar mig att ha längre". Jag har alltid tyckt hon resonerat med skallen under armen men det har hon så klart inte brytt sig om utan hon har gjort som hon vill.

Det må vara hur det vill med den saken men en sak är intressant i dagens artikel — ventenskapsradions agerande. Se här:

"Förra sommaren intervjuades en av oss (den nederländska semesterforskaren Jessica de Bloom) i Vetenskapsradion och påstod att det inte fanns något vetenskapligt stöd för att en lång semester är bättre för hälsa och välbefinnandet än upprepade men kortare ledigheter. Av förståeliga skäl reagerade fackliga organisationer. Uttalandet kunde tolkas som ett angrepp mot modern svensk semestertradition. [...] I stället för att fördjupa den viktiga vetenskapliga debatten genom att låta de Bloom besvara kritiken, backade Vetenskapsradion genom att säga att man nog övertolkat det hon sagt. Så var dock inte fallet!"

Jag har precis skrivit till Vetenskapsradion och meddelat att de inte är trovärdiga i sin rapportering och det gäller då främst klimatforskningen. Jag har uttryckt mig anständigt och sakligt men har så klart inte fått något svar. Jag skriver bland annat:

"Jag har länge väntat på att den så kallade tredje statsmakten skulle börja syna vad vissa vetenskapsmän och kvinnor säger och dessutom har jag länge väntat på att ni skulle ställa dessa till svars för vissa uppenbara lögner och snedvridningar och till yttermera visso, i förlängningen, ställa vissa tuffa frågor till vissa av våra rabiata politiker (inte minst inom det sorgligt dåligt pålästa MP)."

Som sagt, inget svar men med dagens anmärkning mot Vetenskapsradion från annat håll så förstärks bilden av att får fina public service-organisation inte håller måttet. De är insnöade och självgoda och de skall inte tas på allvar.

DN



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0