Till vilken nytta?




Bilarna blir bättre och en stor del av vägarna likaså och då vill det till att sänka hastigheten också. Man får ju vara glad att man får köra över huvud taget.



De där trettio undrar jag hur man kom fram till, koldioxidutsläppen är försumbara och 2 miljarders kostnadsminskning är helt enkelt inte trovärdigt.

Inom Formel 1 gick man en annan väg (tack och lov!); där fixade man vägen och dess omgivningar i stället för att sänka farten och det är rätt väg att vandra.

De har med det nya förslaget dragit ner antalet skyltar också eftersom vi tydligen tycker det är "plottrigt" — från 10 till 7. Problemet har aldrig varit att det finns många skyltar, problemet är att det på olika sträckor ständigt skiftar vilket gör att körningen blir ytterst ryckig.

Skall jag köra från Malmö till Kristianstad så skall jag genomlida 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100 och 110. Att ta bort tre av dessa är lätt som en plätt.

Och varför man skall ha 40 i stan är fullständigt obegripligt; i centrum går det aldrig att komma upp till 50 av den enkla anledningen att det är för mycket trafik, att köra 40 i ytterområdena gör att man kan överväga att gå, vilket väl är själva idén egentligen.

DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0