Korkat men svenskt!

 
De svenska myndigheterna har bestämt att leverans av medicin till medborgarna skall fungera och det på ett visst sätt. Så här står det i SvD idag:
 
"Apoteken är, enligt lag, skyldiga att leverera receptbelagda mediciner till patienter inom 24 timmar."
 
Nu tycker vissa apotek, i avregleringens spår kantänka, att det där var väl att ta i så man skiter i lagen och levererar efter eget huvud. Då, tänker ni, slår väl myndigheterna till med stora klubban och kräver ordning i leden.
 
Glöm det!
 
Läkemedelsverket, lika tandlös som en våldsamt misshandlad boxare, duckar och gör ingenting. Och läs det här:
 
"Vi bedömer varje enskilt fall för sig. Om ett apotek har beaktansvärda skäl, till exempel om det är på landsbygden, så gäller inte 24-timmarsregeln."
 
Jodå, ni läste rätt — om du bor på landet gäller inte lagen! Snacka om nedmontering av servicen till svensken.
 
Vem tusan godkände att du kan bedriva apotek med olika regler för stad och land?
 
Långsamt går jag i semestertider in i Kafkaland.
 
 

Kommentarer
Postat av: Nephilim´s Wings

Det troliga är nog att dom fått direktiv uppifrån att se genom fingrarna. Om dom drev frågan skulle problemen med privatiseringen uppmärksammas och det vill förstås inte M.

2012-07-13 @ 09:21:51
Postat av: Ipse Cogita!

... Wings:

Tack och visst är det lurt.

2012-07-13 @ 09:54:13
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Totte B

Även när Apoteket var helstatligt kunde man få vänta upp till två dagar. Eftersom det lokala Apoteket skulle beställa från centrallagret. Det berodde på vilken tid på dagen man var in på Apoteket för att beställa sin medicin och logistiken mellan centrallagret och det lokala Apoteket. På mitt lokala apotek måste jag beställa medicinen före kl:13:00 för att kunna hämta ut den på eftermiddagen påföljande dag.

2012-07-13 @ 10:15:20
Postat av: Ipse Cogita!

Totte B:

Tack för synpunkten. Jag är ju sta’bo så jag väntar inte, jag går till ett annat apotek. Jag förstår att den lyxen inte är alla förunnade!

Men en sak HAR förändrats för det har jag själv upplevt bland mina närmaste: förr fanns medicinen nästan alltid i lager, numera är det mer regel än undantag att man MÅSTE vänta till nästa dag (även i stan).

Det heter nog just in time eller nåt!

2012-07-13 @ 11:29:16
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0