Jobba? Inte lönt!




Att pensionerna i Sverige är ett skämt vet alla som sätter sig in i frågan. Det kommer dessutom att bli värre och om det kan du läsa i boken Pensionsbluffen. Redan 2005 spådde Göran Persson att vi nog skulle bli varse vilken bluff det är.



Politikerna har således hela tiden vetat att systemet stinker samtidigt som man sett till att man, som politiker, inte behöver bry sig om den saken. Man åker nämligen i en alldeles egen fil — gräddfilen.

Från boken Pensionsbluffen saxar jag ytterligare en underlighet som gör att snacket om "jobblinjen" är mest nys. Pensionsmässigt lönar det sig inte alls att jobba:




Det är bara att konstatera att den svenska modellen möjligen är bra för statsfinanserna men det är en katastrof för dig och mig som medborgare. Tydligen åker man också världen över och föreläser om vårt fina system men inget annat land har anammat vår fantastiska modell. Man tycker tydligen att man inte kan finta sina medborgare hur som helst; att införa vårt system skulle skapa ett ramaskri ur de djupa folklagren och det vill man inte riskera.

Only in Sweden!

SvD

Kommentarer
Postat av: Kristina Nord Lindén

Jag får djup depression när jag ser hur fel det nya

pensionssystemet slår. Många borde reagera.

Jag har läst pensionsbluffen plus själv satt mig in i systemet. Hur kunde det bli så fruktansvärt orättvist.Det hade varit bättre om jag hade flummat runt och inte arbetat eller betalat någon skatt.

2012-04-15 @ 17:44:11
Postat av: Ipse Cogita!

Kristina:



Välkommen till de upplystas skara;)

2012-04-16 @ 15:37:38
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Maria

... och bromsen behövde aldrig slå till, bara politisk tjuveri



http://www.svd.se/naringsliv/undviker-konsekvent-sociala-skyddsnaten_7057331.svd

2012-04-17 @ 01:44:28
Postat av: Kristina nord-linden

Fånigt att tala om pensionshöjning.Sluta snacka om detta!Man blir bara arg och känner sig lurad.

2015-01-04 @ 21:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0