Imponerande minst sagt!




Det är inte utan att man måste bli imponerad över hur polisen fördelar sina resurser. Två åklagare och femton poliser skall jaga fildelare i en skara på hundratusentals "förbrytare" kanske miljoner. Det tycker jag låter lite klent. Så många skurkar och så lite resurser.

Jag tror det avsätts betydligt fler för att jaga människor i de, antalsmässigt, långt färre skjutningar som pågår inte minst i Malmö. Jag tror också att det avsätts en hel del resurser för att stävja det riktigt grova brottet att köra för fort.

Men nu jobbar ju polisen på uppdrag från våra politiker starkt påhejade av näringslivet och våra jurister jamsar med.

Imponerande, verkligen!

DN

Kommentarer
Postat av: E-toft

Sjukt att man lägger ner sådana resurser på nåt där 99% ändå slinker genom.

2011-09-05 @ 14:36:40
URL: http://mondoblog.se/E-toft
Postat av: Olov

Jag fildelar själv men jag tycker ändå det är tveksamt moraliskt. Jag tycker det är högst rimligt att det inte är lagligt och det är rätt rimligt att man har en skara folk som jobbar mot det.



1. Tycker du att man helt ska ignorera fildelningen som brott?

2. Tror du att du känt likadant om du försökte livnära dig på att framställa musik, film eller annat som enkelt kopieras?

3. "Juristerna jamsar med" - de följer väl lagen? Vad skulle de gjort istället menar du?

2011-09-05 @ 15:28:51
Postat av: Ipse Cogita!

Olov:



Tack!



Eftersom "brottet" kommit att bli ett brott beroende på att musik-och filmindustrin inte hängt med i svängarna (vem vill ha CD idag) så har de bäddat som man nu får ligga. Den industrin går för övrigt hur bra som helst och noterar all time high.



På punkt två hävdar jag att nätet och fildelningen i ett helhetsperspektiv har gjort mer nytta än skada. Och de stora pengarna ligger inte hos artisterna, de ligger hos upphovsmännen. Elvis och hans släkt får så klart inte ett öre av den musik han skapade.



På trean blir det knepigare. Visst skall de följa lagen, men de skall också se till att lagarna blir sådana att de är fair. Hitlers jurister var några dj...lar på att följa lagen.



Allt hade ordnat sig om "nöjesindustrin" fattat galoppen från början och gjort vad de skulle.



Egentligen är frågan långt större. Det handlar om hur man alltmer särbehandlar nätet på det sätt som passar makthavare och näringsliv. När det gäller fildelandet så är man på hugget och säger att samma regler skall gälla som förr, utan nätet. Men när det gäller att få tillgång till mail och liknande så har man inga skrupler.



Öppna pappersbrev får man väl inte till exempel.

2011-09-05 @ 16:04:41
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Svante Svensson

”Öppna pappersbrev får man väl inte till exempel”. Här är jag så fräck att jag citerar dig i din avslutning. Kommentaren låter, får, och får, ändamålet, helgar medlen, idag.

Svante

2011-09-05 @ 16:14:26
Postat av: ConnyT

@Olov



Om det är så att man måste följa lagen, varför lägger då polisen rutinmässigt ner anmälningar om lägenhetsinbrott, ringa misshandel etc etc utan att ens försöka utreda dessa?



Men det är väl skillnad på brott som orsakar potentiell ekonomisk skada för företagen i nöjesindustrin jämfört med brott som drabbar vanliga människor...

2011-09-05 @ 16:15:39
URL: http://connyt.wordpress.com/
Postat av: Ipse Cogita!

ConnyT:



Tack, och jag kan tala om att det är värre än så. Min son tittade ut på gatan från lägenheten sin och såg ett antal oborstade ynglingar gå runt och repa billackar. Han ringde polisen, polishuset ligger 350 meter därifrån, och fick svaret: "tror du vi rycker på sånt".

2011-09-05 @ 17:00:02
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0