Girig omtänkare




Petzäll har nyktrat till och vill nu göra upp med SD-stämpeln. Det var väl skönt och bra kan jag tänka men jag vill ta mig tusan inte betala för hans omvandling. Pågen är girig så enkelt är det med det.

Han är nu en politisk vilde, vad tusan nu det är, och tydligen kan det gå till på dylikt sätt i vår riksdag. Men just här måste föreligga ett fel i systemet. Man ställer upp till val, vi medborgare väljer och går det som det skall så hamnar representanten i en riksdagsstol.

Så långt är allt som det ska. Men om jag sen efter en tid ändrar mig och går från SD till Vänsterpartiet (som ett exempel alltså!), eller blir vilde som kan tänkas lägga sin röst var som helst, i värsta fall styrd av ett antal wiskypinnar, så måste väl demokratin ha satts, om inte helt så åtminstone delvis, ur spel. Eller ...?

Lösningen är enkel: när man lämnar sitt parti på detta sätt så skall riksdagsstolen erbjudas en annan från samma parti eftersom "ändraren" nu går under falsk flagg. Att sitta kvar och lyfta lön är självfallet direkt idiotiskt.

Men, som vanligt, vad vet jag?

AB SvD DN

Kommentarer
Postat av: Svante Svensson



Bara en liten fundering i mitt huvud, att sitta kvar som vilde, och uppbära lön, eller att lämna, och få samma ersättning, får mig att tro att det blir billigare att ha vilden kvar, även om det inte är demokratiskt riktigt. Nästan som i EU.

Svante

2011-09-27 @ 16:08:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0