Ett grepp i tidsandan




I min hemstad utrustas nu kidsen med gps-sändare. Jag är lite kluven i frågan. Spårningselektronik vid utflykter är i sig en extra säkerhetsgrejsing som verkar bra under förutsättning att tekniken i fråga inte "strålar" och orsakar skada.

Samtidigt litar jag inte en sekund på att detta är slutet på övervakningen. Jag misstänker att det redan nu sitter ett antal räknenissar och kalkylerar hur man skall kunna minska ner på personalstyrkan. Det är således här som min tveksamhet kommer in.

Till det skall läggas att folk med läggning åt att teknik löser allt kommer att vädra morgonluft. Chippa di gamle, speciellt de dementa; jaga de anställda under arbetstiden så vi vet var de är och vad de gör (finns redan); svartsjuka typer kräver chippning av sina respektive (lär få stöd i framtida lagar); kameror i sovrum hos gamla finns redan och så vidare tills någon, såklart en politiker stödd av stasiliknande tjänstemän, beslutar om allmän märkning av oss alla vid födslen.

Alltså, bra grej men det kräver folk med stor exakthet i sin etiska och moraliska kompass — och där sprack det!

SR AB


Kommentarer
Postat av: Svante Svensson

Varför inte chippa alla nyfödda, då är ju allt klart redan från början, och billigare blir det:)

Svante

2011-09-21 @ 10:59:11
Postat av: Pedagog Svensson

Men det är ett TEST av detta företagets produkt, det är INTE så att barnen blir gps:ade, 10 sändare kommer att testas, finns betydligt fler barn i staden....Liknande system finns redan på ca 150 förskolor i Sverige...varför inte göra en undersökning på de förskolor som använt systemet under en längre tid och ställa frågorna: blir det färre pedagoger?, Blir det större barngrupper? Slappnar pedagogerna av och förlitar sig på tekniken?

2011-09-21 @ 17:29:16
Postat av: Ipse Cogita!

Pedagog Svensson:



Håller med men min oro finns kvar. Sånt här brukar införas stegvis. Men vad vet jag:)

Egentligen gillar jag systemet vid till exempel utflykter så det så. Min tanke var mest att det skall vara människor som stor i spotlighten, inte tekniken.

2011-09-21 @ 18:29:39
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: JSC

Här ska minsann inte chippas eller gps-utrustas så mycket som en babies lilltå - rådet till alla småbarnsföräldrar måste bli att instruera sina telningar att sparka första bästa funktionär som försöker på smalbenen och sedan springa till skogs!



Avtrubbning heter det; på med fotbojan tillräckligt tidigt och ofta så gnäller de inte så mycket den där dagen vi inte plockar av den igen....

2011-09-21 @ 20:44:30
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:



Jag böjer mig och håller med;)

2011-09-21 @ 23:13:01
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0