Dummerjönsarnas sammansvärjning




Är det inte Tin Tin som är rasistisk så är det Ture Sventon; och är det inte glassen Nogger så är det negerbullar och snart är det väl dags i vårt mångkulturella land att någon dåre anser att killen på Kalles kaviar är alltför stereotyp för vårt eget bästa.

Det finns till och med de som tycker att Astrid Lindgrens texter skall ändras så det står något annat än det hon skrev — då. Det finns också folk med låg sysselsättningsgrad som tycker att många barnböcker skall "skrivas om" för de har fel genustänk (det är en annan fråga men i samma fjöntiga riktning).

Nu åker kinabilden bort från Kinapuffarna och till det kan man bara säga — far i frid, själv har jag aldrig ens tänkt på att bilden finns (fanns).

Sen tycker jag nog att rubriken i DN var lite grov, nidbild?, jag tycker han/hon är söt. Eller skall det heta "hen" nu?

AB DN

Kommentarer
Postat av: Per Holgersson

Lysande inlägg!

2011-09-20 @ 18:06:53
Postat av: Ipse Cogita!

Per:



Tack för det:) Jag hade tänkt och dra till med "knäppkines" men det hade väl varit att utmana ödet!

2011-09-20 @ 18:29:59
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: oskar

bra skrivet, bara att konstatera att det är en skrämmande utveckling i Sverige

2011-09-20 @ 18:47:35
Postat av: Ipse Cogita!

Oskar:



Ja, lite tramsigt blir det:) Och tack!

2011-09-20 @ 18:53:35
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Svante Svensson

http://www.youtube.com/watch?v=cRflCn3Z8aU

Får en dummerjöns till bidraga.

Detta år började jag i första klass, gissa vad jag kallades för under min skoltid. Det hjälpte inte att jag gillade krusbär, och att de flesta djur gillade mig.

Svante



2011-09-20 @ 19:07:13
Postat av: nein

... men porträtterar man någon gång en vit heteroman som inkompetent i reklamen så blir du sur, kan jag tänka. Det är så himla lätt att rulla med ögonen åt något som man inte själv förlorar nåt på.

2011-09-20 @ 19:15:57
Postat av: Barbaselo

Får jag föreslå förbud mot det spanska språket bland invandrare i Sverige? Benämningen på SVART heter nämligen NEGRO. Väldigt känsligt ämne. Trist för alla sydamerikaner dock, som aldrig mer kan uttala ordet svart på sitt eget språk.



Hur det går med hårvårdsprodukter från företaget SCHWARTZKOPF lär vi nog få veta endera dagen.

2011-09-20 @ 19:22:02
Postat av: Ipse Cogita!

Svante:



Larvi’hade säkert utlöst minst ett extramöte i skolan idag:)



nein:



?



Barbaselo:



Schwartzkopf är ju rent ut sagt för dj...ligt;)

2011-09-20 @ 19:43:21
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: elina

"Det räcker faktiskt med att Patrik Lundberg uppfattat den som obehaglig för att det ska vara en god sak att ta bort bilden", skriver Elin Grelsson.

Det finns massor med obehagliga saker jag vill få bort. Vart vänder jag mig?

2011-09-20 @ 21:12:31
URL: http://blogg.iniskogen.se
Postat av: Ipse Cogita!

Elina:



Lugn och fin, det kommer snart att inrättas ett antal olika myndigheter som tar hand om alla våra klagomål;) Det blir många för numera är ju alla kränkta för i stort sett allt!



För övrigt är ordet "kränkt" numera devalverat till noll!



Tack för övrigt!

2011-09-20 @ 21:20:45
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Nicklas

Elina, om du är "vit och svensk" så har du enligt Elin Grelsson inte någon rätt att uppfatta obehagliga saker, just för att du är "vit och svensk".



Detta kan bli som ett veritabelt "hoppa-över-en-plutt-och-ta-bort-den"-spel. OK, Patrik plockar ut kinapåsen. Någon plockar ut Patrik, någon annan plockar ut någon, vem som helst plockar i sin tur ut någon annan och så håller det på.



Det blir lite som 1984 och Fahrenheit 451 tillsammans. Vi förbjuder saker för de är kränkande, och den som sitter med en gammal tidning eller bok från förr får fängelse.

2011-09-20 @ 21:30:10
Postat av: Svenne

Jag bor i tensta och tycker det är jobbigt även kränkande att så många ropar mitt namn fast jag inte känner dom..



Svenne

2011-09-20 @ 23:07:41
Postat av: Hedvig

Men kan det inte vara rimligt att kräva att företagen tar sitt ansvar och utvecklas? Bara för att de "alltid" haft en mycket stereotypiserad bild av en asiat på Kinapuffspåsen behöver väl inte det betyda att den karikerande bilden per definition är legitim att använda?



Ständigt ifrågasättande av de sociala normer vi tar för givna är helt och hållet NÖDVÄNDIGT för att samhällsdebatten ska gå framåt. Tänk om folk aldrig ifrågasatt andra normer genom tiderna, då skulle vi nog varit kvar på medeltiden.



Patrik Lundqvists krönika tar upp ett problem som- just det- etniska svenskar inte ser då den gruppen inte kan sätta sig in i de förlöjligade indivdernas situation. Faktum är att det är märkligt att det här inte uppmärksammats tidigare.



Och Lundqvist skriver ju som replik på artikeln om Fazer att Kinapuffarna bara är ett litet symptom på problemet, så jag förstår faktiskt inte hur man som seriös debattör kan tolka debatten till att handla om specifika varumärken.

2011-09-21 @ 08:31:43
Postat av: Toob

Jag är född och uppvuxen i Hbg. Bor sedan 10 år i Sthlm. Jag har asiatisk bakgrund och utseende, men har "aldrig" varit med om att folk på stan flera ggr i veckan skulle säga "tjing-tjong"? Vilka kvarter rör sig den där människan i? Och i Hbg? En av de städer som har flest invadrare per capita? Tror han lider av ngt annat...

2011-09-21 @ 08:59:52
Postat av: Ipse Cogita!

Hedvig:



Jag tycker det skall handla om vad som de facto är viktigt att uppmärksamma. Om vi skall hålla på att jaga kinabilder och annat trams så är risken stor att de stora och viktiga frågorna skyms. Tack för övrigt.



Toob:



Tack för verklighetsanknytning!

2011-09-21 @ 09:21:34
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0