Skolans väg utför ...




Jag levde en gång i tron att lärare skulle lära ut ting och leda våra unga in i vuxenlivet. Men när Metta Fjellkner på Lärarnas Riksförbund säger:

"Detta är oseriöst och kränkande för lärarkåren [...] Det här är ett sätt att avprofessionalisera lärare. Jag tycker att det är kränkande för lärarkåren."

... så inser jag att de inte fattar ett skit. Hur jag vet det? Så här är det:

En skola fick för sig att om man tuggar tuggummi under lektionerna så ökar koncentrationen och lite annat smått och gott. Det finns tydligen någon liten studie från England också som kunde tänkas stötta påståendet. Lärarna i Parkskolan i Älvsbyn tänke att det kanske var en bra idé. Sagt och infört — tugga så käkarna knakar.


Metta kränker mig djupt. Man har väl inte fingrarna på hakan. Äckligt.

Det var det hela men Metta Fjelkner tycker det är kränkande — för lärarna! Hur fick hon till det? Och hur skall hon och hennes lärarkollegor kunna förklara ord som "kränkt/kränkande" för kidsen när de själva anser att tuggummituggande är KRÄNKANDE?

Men å andra sidan så har jag själv hört på en skola att de har en regel som säger — om den utsatta känner sig kränkt så är vederbörande kränkt. På en skola!

Det är snart jul och det lär inte bli ont om tomtar i år — de finns på lärarloftet!

AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0