Rätt, men ingen lösning finns!




I Expressen kan man läsa att nollåttorna kör bättre bil än andra i landet och det är bara att hålla med, åtminstone på ett generellt plan. Själv bor jag i Malmö och här kör folk medvetet som om de vore både blinda och döva och med den malmöitiska inställningen — jag vet var jag är, vet vart jag skall och det borde alla andra förstå. Detta har till följd att man nogsamt täpper till alla luckor som andra kan tänkas slinka in i för att komma fram, samtidigt som man intresserat tittar åt annat håll precis som man upptäckt en lättklädd syndig kvinna; eller så följer man sin inre karta och använder inte blinkers, vilket troligen inte går ändå eftersom den aldrig används och därför rostat fast.

Malmö är en stad med taskig självbild vilket visade sig när till och med vår tidning, Sydsvenskan, häromåret försökte stärka modet hos oss malmöbor genom sin slogan — har du sett Malmö, har du sett världen.

Artikeln tar också upp motorvägskörning och där kan jag hjälpa till (från ett tidigare inlägg). Följ dessa råd så faller du snart in i hur alla andra gör:


Kör gärna så mycket som möjligt i vänsterfilen. Det är mycket skönt att ha hela högerfilen fri från trafik och du slipper bli omkörd.

Kör alltid lite närmare framförvarande bil än du brukar. Det ger en unik inblick hur framförande bil ser ut invändigt och hur väl den föraren har städat.

Använd blinkers så lite som möjligt. Ingen blir glad åt en massa discoliknande lampor på vägen. Ytterst störande.

Vid omkörning skall du alltid invänta bakifrån kommande bilar så att de är så nära som möjlig och då, men först då, blinkar du och – mycket viktigt – svänger samtidigt. Ger många glada stunder i backspegeln, och nåt kul måste man ha när man kör.

Backspegeln skall du för övrigt använda så lite som möjligt. Koncentrera dig på körningen och flacka inte runt med blicken likt en vimsig höna. Kan rent av vara farligt för att inte tala om risken för nackspärr.

Vid vägarbeten och övergång till en fil, lägg dig i den "rätta" filen så tidigt som möjligt och utnyttja aldrig den andra, tomma filen. Skulle någon idiot välja att köra om i den tomma filen: tuta och lev djävul och kör gärna ut och bloggera filen. Det skall var lugn och ro i kön.

Den så kallade blixtlåsmetoden som vissa envisas med, behövs inte om förgående punkt praktiseras så glöm den.

Vid omkörning rent allmänt; tänk på att hålla rätt hastigheten hela tiden, överskrid aldrig stipulerad fart. Det får ta den tid det tar. Lugnt och fint som sagt.

Kör du lastbil så kör bara om om du kör i exakt samma hastighet + 1km/tim som framförvarande bil. Det rensar motorvägen mycket effektivt framåt. Kalas.

Vid motorvägspåfarter är det extra viktigt att inte vimsa omkring på vägen bara för att ny bilist vill ut på vägen. Håll dig konsekvent i högerfilen och inse att det enda roliga din medtrafikant har hela den dagen, är att hitta rätt rytm och hitta en lucka.

Ibland kan det vara tråkigt i trafiken och lite slalomkörning piggar upp. Detta är extra kul på motorvägen där det är lite drag i trafiken.

När jag själv kör i Stockholm så är det ett njutning att köra i röran. Här fattar man att man måste hjälpas åt i eländet och den malmöitiska modellen skulle här orsaka trafikinfarkt.

Det borde omedelbart instiftas en lag som tvingar alla att ta "lappen" i denna stad och bonusen blir att man också får vistas i en av världens vackraste städer. Här finns det många möjligheter för pigga nyföretagare!

Expressen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0