Ett riktigt skitföretag
Nu verkar det som om det blir lite räfst och rättarting i fallet med sköterskan som inte skickade hjälp när så behövdes. Saken måste prövas och det borde så bortom all tvivel.
Att vara anställd på SOS Alarm kan däremot inte vara en hit. De säger:
"SOS Alarm har gjort en lex Maria-anmälan men lägger all skuld på sköterskan."
Men som jag skrivit tidigare så finns det ett systemfel här. Och systemfel har företaget ansvaret för. Om detta varit en engångsgrejsing så hade läget varit ett annat men det har hänt lite då och då med allt från saxar i bröstet, skållade ungar till det nu aktuella fallet.
Här finns således två som skall granskas: 1) sköterskan och 2) företaget och dess rutiner. Man får väl hoppas att det också sker. Sen kan man ju undra varför den där läkaren som också konsulterades inte tog sitt ansvar.
Vem som blir fälld för vad, om någon nu blir det, vet vi inte förutom att läkaren kommer undan. Det brukar de göra.
SvD DN
Kommentarer
Postat av: grizzly
Min spådom blir.
1 sköteskarn får sparken och blir den utpekade till att gjort fel.
2 Företaget kommer troligen inte att få någon kritik alls (och om dom får nåt alls så väldigt lite) samt att inofficiellt så får företaget en klapp på huvudet med motiveringen att bra ni sparade lite $$$ men spara nu in ännu mer.
Postat av: Ipse Cogita!
Grizzly:
Tror du har rätt;)
Postat av: Annika
Självklart kommer sköterskan att hamna i fängelse och företaget rätta sina viktiga kontrakt. Men alla som haft med SOS alarm att göra vet att dom behandlar sin eprsonal som "produktionsfaktorer" som kan offras för företagets bästa. Personalansvar är ett okänt begrepp där - det gäller bara att till varje pris nita någon annan och sedan två sina händer. Tvi vale!
Trackback