Konfunderad är jag




I dagens Expressen läser jag ting som får mig konfunderad. Det handlar om det muslimska brödraskapet, en organisation som vill att länder styrs av sharialagar. Det vill säga lagar som beslutar om ytterst hårda straff (döden bland annat) för skitbrott. Det av väst så omhuldade Saudiarabien är väl det land som följer dessa lagar med känt resultat.

I artikeln verkar Johannes tycka att det är Egyptens sak att avgöra hur de vill ha det. I detta kan jag bara instämma. Vill länder leva sitt liv med taskiga värderingar så skall det var upp till dem. Vi bryr oss ju till exempel inte ett skit om att Saudiarabien har detta styrelseskick, tvärtom så är väst bugande inför landets ledning. Det har nog med oljan att göra, väl?

Men sen kommer underligheten: "Valet står inte mellan ett liberalt eller islamistiskt Egypten, utan mellan demokrati och diktatur."

Jag kanske är rent ding, inte helt otroligt, men ett islamskt Egypten kan väl enbart bli en diktatur. Det finns inte en snöbolls chans i helvetet att det kan bli något annat! Men jag har full respekt för att folket, om folket har någon talan värd namnet, väljer att leva i grymma tider baserat på idiotiska idéer; men att antyda att ett samhälle baserat på sharialagar skulle kunna handla om demokrati köper jag inte.

Vill de ha det så så må det vara upp till dem, men någon demokrati i ordets rätta mening kan det aldrig bli.

Men jag har kanske missat något, Johannes?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0