Proppen sitter i toppen




Den första april(!) 2004 blev den gode Forsberg högsta verkställande hönset för SJ. SJ:s framsteg under den perioden måste anses ha varit svenskt mästerskap i att gå bakåt. Själv har han det väl förspänt med en fördubbling av sin lön under anställningstiden (och generösa pensionsavtal).

Han har lyckats med ingenting, sitter kvar med gott om stålar i plånboken och det tycker tydligen hans uppdragsgivare (politikerna) är okey. Det tycker inte jag. Man skall väl ha bra betalt för att göra något viktigt och bra, inte för att göra nada.

Och riktigt vimsigt blir det emellanåt. En god vän beställde en X2000-biljett Malmö-Stockholm. Hon tänkte undvika flygets plågor (på marken). Hon kom i tid till avgång, tåget försenat och utbytt till ett tåg som likt förr stannade vid varenda mjölkpall. Hon flyger numera trots idiotin vid våra flygplatser.

SJ har en lång väg att vandra och kanske man skulle ta bort proppen i toppen; man kunde också slå ett getöga mot DB (Deutsche Bahn) också som går "som tåget" rent ekonomiskt och sen kan man väl studera Schweiz när det gäller punktlighet.

Våra politiker har så klart ansvaret men det tar de aldrig. Det snackas om miljön och tågets stora roll i den svängen men det satsas inte. Botniabanan är ett bra exempel: mycket pengar nedlagt, taskig kvalitet och inte mycket resenärer.

DN

Kommentarer
Postat av: Svante Svensson

Du skriver att proppen sitter i toppen, men jag vill ha det till att, om proppen går, står det still. Det enda som inte står still är ersättningarna till toppen.

Svante

2011-08-04 @ 13:23:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0