Lagar skola följas oavsett skola




Om man likt Abdirizak Waberi sitter i såväl Sveriges riksdag som i styrelsen för en muslimsk förskola och har åsikten att: "... han vill leva i en islamisk stat i vilken politiken styrs efter koranen och att ungdomar inte får skaffa sig pojk- eller flickvän samt dans och popmusik ska undvikas." måste man väl kunna tycka att det går emot svensk lag och svensk uppfattning.

Skolan, Muslimska Römosseskolan, har fått skarp kritik för sitt sätt att vara och sköta sig och nu får man ett litet rapp på fingrarna. Men räcker det? Får man ha obligatorisk religiös morgonbön i svensk skola? Och får man utesluta tjejer från undervisning om man har mens (om nu den uppgiften är sann) eller får man skilja pojkar och flickor åt utifrån religiösa värderingar?

Det här kan väl ändå inte vara svårt; om skolor inte följer de lagar och förordningar som gäller så skall verksamheten upphöra. Men just i detta fallet så rappas det lite lätt på tassen och sen blir det business as usual.

Sen är det förvånande att man kan säga, som svensk riksdagsman, att man vill införa en politik som skall styras efter koranen och det utan att det blir ett ramaski bland andra politiker och hos medierna. Koranen är inte nådig mot folk och att den skulle upphöjas till svensk politik och lag borde sätta en dj...la fart på försvarare av demokratin men det händer inte ett skit. SD behandlas annorlunda vill jag lova (jag gillar fortfarande inte SD). Flathet råder.

Expressen






Kommentarer
Postat av: Svante Svensson

Jag vet inte vad du tycker, men jag hittar inget parti i Sveriges Riksdag, som jag tycker om, extremt illa tycker jag om SD. Det finns inget parti, som tar parti för mig, så det gör jag själv. Religiösa sektskolor är av ondo varhelst de uppenbarar sig, oavsett religion. Skolor i Sverige skall utan undantag vara religionsneutrala, och förmedla kunskap till sina elever, religion hör fritiden till, för alla.

Svante

2011-08-12 @ 11:53:23
Postat av: Ipse Cogita!

Svante:



Exakt så!

2011-08-12 @ 12:54:45
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: JSC

Fullständigt medhåll, både till inlägget och Svante!



Förövrigt kan tipsas om: http://blogg.tianmi.info/2011/08/12/kulturrelativism-och-moralisk-relativism/ för en sammanfattning som, i mitt tycke, borde vara obligatorisk läsning i skolan :)

2011-08-12 @ 17:48:27
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:



Tack, och tack för länken. Riktigt klockren. Att det skall vara så förbenat svårt;)

2011-08-12 @ 18:01:19
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Svante Svensson

Kan jag via dig också tacka för länken JSC skickade, som du skrev klockren.

Svante

2011-08-12 @ 19:24:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0