Vindflöjelpolitik



Vindböjtlar brukar man kalla hållningslösa och opålitliga personer. Det är nog i det häradet man finner Marie och Peter från MP. Inte nog med att deras syn på miljön lämnar mycket i övrigt att önska (vindkraft, glödlampor med kvicksilver i and all that jazz), de verkar nu vara så sugna på makt att de kan gå från att samarbeta med vänsterpartiet till att gå hand i hand med moderaterna.

Personligen tycker jag den spännvidden är lite väl stor men vad vet väl jag. Att makthungern sen döljs bakom det vällovliga syftet att blockera Sverigedemokraterna förändrar inte läget.

Det handlar om att till varje pris få vara med och bestämma sen får det kosta vad det vill. Personligen har jag svårt för människor och partier som liksom inte verkar stå för något, inte är principfasta. Jakten på makten får inte överskugga vissa grundläggande värderingar, det gör åtminstone mig klar över att jag har haft rätt hela tiden; inget parti har varit bättre på att sticka fingrarna i luften och känna vart de politiska vindarna blåser och sen anpassa sin politik efter vindarna.

Undantaget skulle kunna vara, ironiskt nog, Sverigedemokraterna.

Och som alla de andra så undviker de en av de viktigaste frågorna — allt kring övervakningssamhället. Men med vindböjtlar vid rodret så vet man aldrig. Sista veckan innan valet så kanske vi får se ett rejält ställningstagande mot denna typ av samhälle från miljöfolket.

Men då går de nog för långt; trovärdigheten i så fall måste gå från plus till minus, kanske rentav till permafrost.

AB Expressen Svd DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0