Visa nu allt, Tännsjö!




Det här är en konstig man. Han är professor också vilket klargör för mig att det inte per automatik innebär att man är klok. Han vill att det mesta skall vara öppet och att vår personliga sfär är blaha, blaha. Det får han gärna tycka men visst blir det lite konstigt när han till exempel tycks tycka det är okey med övervakningskameror, "Då övervakningskameror förbjuds försvåras brottsbekämpning". Undrar hur långt in i vårt privatliv han vill montera kameror — sovrum och toa?

Sen bankar han in öppna dörrar så det bara stänker om’et: "Då den rike gömmer sina miljoner i skatteparadiset försvåras en rättvis beskattning". Den biten av privatlivet är det väl ingen som inte förstår att vi måste kolla, det är ju allmänna skattemedel vi bollar med och det är väl inte privat?

Sen tassar han in på ett område han inte begriper över huvud taget: "Då kapitalisten skyddar information om sitt företag förhindras demokratisk insyn och de arbetande fråntas möjligheten att få kunskap om den egna arbetsplatsen". Den där kapitalisten är tydligen jag eftersom jag har ett företag och att mitt företag skulle vara någon form av demokratisk församling kan han glömma, och skulle han gå omkring och tro att företag är demokratins fäste på jorden så får han tänka om. Inställningen förtydligar dock att mannen befinner sig långt till vänster på den politiska skalan, troligen så långt att ett dylikt parti inte finns i vårt land.

Det tar liasom aldrig slut, dumheterna: "Vissa har något att dölja. Dit räknar jag brottslingarna och alla de förslagna kapitalister som vill göra sina affärer utan offentlig insyn". Han tycks inte ens fatta att "offentlig insyn" i mina affärer är detsamma som att avslöja mina affärshemligheter vilket i förlängningen innebär att företagen kommer att försvinna och gå i putten.

"Jag försvarar inte alla former av snaskig journalistik, men den bör, menar jag, vara tillåten". Så säger stollen och inser inte hur den branschen fungerar. Det skall alltså vara tillåtet att skriva vilken skit som helst om vem som helst, allt går tydligen att korrigera i efterhand. Vilken planet kommer denne stolle ifrån? Måste vara ett annat solsystem.

Sen glömmer han lite viktiga ting som jag illustreras bäst av följande:

Ett av mina barnbarn hade lite konstiga kruppliknande anfall, EN gång. Det noterades i journalen: astma? Doktorn undersökte och konstaterade att det var det inte, det var en tillfällig grej (han har inte haft något liknande anfall sedan dess, 7 år sedan, och han har vare sig astma eller allergier).

Det slutade med att när han skulle försäkras så gäller försäkringen för allt UTOM astma och allergirelaterade sjukdomar. Ur den fällen kommer man inte, oavsett hur mycket man än stökar och bökar.

I Tännsjös värld så är det säkert ett rättvist förfarande; i min värd så är det oanständigt och orättvist. Öppenhet? Jomenvisst, men inte utifrån en praktisk filosofs begränsade kunskap om världen och mänskliga värden.

Sen skall vi ju inte tala om hur dj...la illa det kan gå när hans idéer får fäste hos maktens folk. Då gnuggas det händer minnsann. Att professorn jublar över alla övervakningsbokstavskombinationerna (IPRED, SWIFT, ACTA m.fl.) tar jag för givet.





Kommentarer
Postat av: James

Det var utan tveka en debil artikel.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0