Var är krafttagen?




I Malmö skjuts det så pass mycket att vilda västern från förr i Amerika framstår alltmer som om det varit en tämligen idyllisk plats. Bara i år har det skjutits mot personer 47 gånger och det har gått riktigt illa vid ett flertal tillfällen.

Sånt här är säkert svårt att utreda men visst efterlyser man lite fler resurser än att "En specialgrupp på polisen i Malmö utreder sedan i somras totalt 13 fall av oförklarliga skjutningar."

Jag tycker att alla resurser skall sättas in och det ur ett nationellt perspektiv. Att bo i Malmö och inte kunna åka buss eller känna sig säker vid sina kvällspromenader bara för att någon eller några idioter är ute och viftar med "pickadoller" är helt enkelt inte acceptabelt.

Polisen får nog lägga manken till och ge tusan i att prioritera fel hela tiden. Att bevaka fotbollsligister sker med stor intensitet men att sköta det grova våldet verkar inte ha samma höga prioritet.

Det sker alltså någon form av skjutning i vår tredje största stad mer än en gång i veckan. BRÅ har säkert någon fiffig förklaring i stil med våldet har inte ökat men den organisationen har jag slutat tro på för länge sedan.

Jag hoppas verkligen att både Malmös politiska ledning och Malmöborna själva sätter lite press på de ansvariga och kräver svar på vad tusan som görs från polisiärt håll. Det är av yttersta vikt att krafttag tas annars är det ingen som vill bo i den här stan och det är synd, för stan har gått från klarhet till klarhet de senaste 20 åren.

Själv slutar jag från och med nu att åka buss, jag tar bilen. Jag tar också på mig andra "glasögon" vid mina rörelser på stan — extrem vaksamhet står det på dessa.

Sen återstår den stora frågan: var finns insatserna för att hitta alla skjutvapen som snurrar runt i staden? Här gäller det säkert att jobba mycket brett. Bara att bli ertappad med en pistol eller revolver skall per automatik rendera personen 10 år i spjället.

Det stora problemet är dock att vi som medborgare får en känsla av att polisen inte gör speciellt mycket. Inte många grips, inte många åtgärder sätts in för att hitta vare sig förövare eller vapen. Ett samhälle kan inte fungera utan en fungerande ordnings- och rättsstat. Domare och åklagare hotas av pöbelns folk, misstänksamheten mot polisens förmåga att lösa brott får fotfäste och så vidare.

Det får ju för övrigt inte bli så att det är fler "påskjutna" i Malmö än det är i Afganistan för då måste vi anses ha förlorat kontrollen.

Det stundar hårda tider och sen är det säkert så att om någon hedervärd medborgare gör något för att värja sig eller sin familj mot någon av förövarna, så kommer denne säkerligen att straffas hårt.

Inge’ kul!

SvD DN GP

Kommentarer
Postat av: Göran

Bra inlägg! Det är ett jäkla liv på Ohly och andra när en svensk soldat stupar i Afganistan. Då ska trupperna kallas hem osv. Oavsett vad man har för åsikt om närvaron av svensk trupp där så är i alla fall dessa soldater tränade och utrustade för strid. Med det antal skjutningar som varit i Malmö så är det skandallöst tyst från politiker och rättsväsende. Har man redan gett upp? Privatpersoner ska inte behöva överväga att skaffa skyddsväst för att ta bussen i Malmö!!

2010-10-20 @ 10:32:55
Postat av: Eva-Marie

Mejla till Illmar och försök att få ett svar om åtgärder.

Mig svarade han "det skall satsas kommungemensamma åtgärder att användas i stadsdelarna"

Hmmm.....vad menas?

Sedan frågade jag om han menade skottsäkra västar till malmöborna att användas i stadsdelarna!?

Jag skrev att jag vill veta exakt vad han menar.....

Han svarar inte. BOTTEN.

2010-10-20 @ 15:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0