Sorgebarnet skolan
Skolan, i Sverige och faktiskt världen över, borde reformeras i grunden kanske skall vi tala om en revolution. Dagens skola är byggd utifrån industrialismens behov från lång tid tillbaka. Nu ser världen annorlunda ut men skolan är sig lik. Det viktiga idag är ämnen som matte, fysik, språk och liknande och det är väl bra.
Men var är konsten, musiken, dansen, filosofin och andra ämnen som visar andra sidor hos våra kids? Och varför denna övertro på utvärderingssystem bland annat i form av nationella prov? Vad exakt av människans totala förmåga utvärderas i den svängen?
Kids som har andra gåvor än att kunna räkna rätt får ingen stimulans över huvud taget. Kids som "måste röra sig för att kunna tänka" blir akterseglade å det grövsta. Varför kör skolan, world wide, på i samma gamla hjulspår när större delen av de framtida jobben inte ligger i industriell verksamhet?
Och här hemma är det som vanligt. I stället för att diskutera vad som verkligen är framtidens skola, så diskuteras allt från nya betygssystem till kristendom i skolan (vad f..n är detta!?) allt via huruvida kidsen skall få ha mössa på skallen.
Det finns många tankar därute om hur skolan skulle kunna vara och det vore väl en nåd att stilla bedja om att någon slog ett getöga på hur det skulle kunna se ut. Men med gamla stötar som jagar ordning och reda och vill att gamla pedagogiska system skall reformeras, inte revolutioneras, vid rodret så är jag rädd för att det inte kommer att ske ett sk...t inom min livsram.
Skolan idag utbildar utifrån adertonhundratalets behov och likriktar oss. Skolan idag skall utbilda kidsen för framtida behov och om den, framtiden, vet vi inget mer än att den är annorlunda än idag. Människans hela förmåga måste därför tas tillvara och värderas lika. Och människans hela förmåga är mer än att kunna plus och minus och människors utkomst kommer att i allt högre grad bygga på att andra förmågor ses av skolan och får möjlighet att utvecklas.
För vi vill väl ha lite fler Beatles, Christo´s, Nurejevs, Dali:er och andra som ger livet mening och värde?
Lite pedagogiskt ljus finns dock, låt vara inom befintligt system, och man kan ju undra varför inte fler skolor, till ingen kostnad alls, gör så (SDS).
Det enda vettiga är att redan nu: riva ned, tänka om och bygga radikalt nytt.
AB Expressen SvD GP
Kommentarer
Trackback