Ingen vass kniv i M:lådan!




Det skall fattas viktiga beslut av kloka kvinnor och män i vår riksdag. Till de kloka hör inte Finn Bengtsson tvärtom han är nog inte riktigt klok.

Han vill att Jantelagen skall omfattas av diskrimineringslagen. Hur han resonerar på sin lilla kammare är svårt att förstå men han säger bland annat:

"Om en person söker en tjänst och får nej på grund av att den som bestämmer inte unnar personen jobbet så ska det gå att överklaga. Om det sedan går att bevisa att det är jantelagen som ligger bakom ska beslutet kunna upphävas."

Han kan inte ha varit ute i verkligheten på ett bra tag. Sen skall det bli intressant hur han skall få det hela att fungera rent juridiskt. Vad får sägas, vad får inte sägas. Han tänker nog utrusta alla medborgare med en lista med godtagbara yttranden och ord. Samtidigt säger stolpskottet att han värnar yttrandefriheten, men jag förstår att han menar yttranden som han och hans galna kollegor har godkänt.

Alltså, det är såna som Finn som sitter och beslutar om vår framtid.

Mörkrädd kan man bli för mindre.

Han är gudbevars professor/överläkare vilket än en gång visar att formell utbildning inte har med bildning att göra.

SDS DN

Kommentarer
Postat av: Svenerik

Men han ser ju ganska klok ut! Jag tror att han bara skojar med dig.

2010-10-29 @ 17:44:07
Postat av: Donk

Det verkar ju snarare att de vill att alla skall följa jantelagen, d.v.s. att ingen skall se sig som förmer än andra.

Jantelagen kan inte användas för att diskriminera andra. Man använder den för att nedvärdera sig själv, vilket gör den extra kompatibel med annan lagstiftning mot diskriminering.

Om jag inte ser mig som förmer än andra kan jag aldrig diskriminera andra.

Jantelagen ÄR antidiskrimineringslagstiftning (om än oskriven sådan).

2010-11-04 @ 02:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0