Varför hysteri?



Att röka är självfallet inte speciellt bra. Den stora frågan blir dock hur man kommer åt eländet, och jag tror att vissa saker skall man passa sig för. Att till exempel föreslå att rökning på uteserveringar skall förbjudas måste betraktas som kontraproduktivt. Jag, och troligen många med mig, inser ju att det inte skadar någon och då inställer sig frågan varför denna åtgärd skall införas. Vi anar renlevnadsmänniskors bisarra moralistiska synpunkter runt hörnan.


Och så fungerar nu människan att om idiotiska förslag kommer på bordet så gör vi gärna tvärtom i ren trots. Men visst är det problem med hälsan och så här ser det ut:


Denna ranking handlar alltså om de skadeverkningar olika droger har på dels brukaren, dels dennes omgivning. Som synes är det stora problemet alkohol och det räcker med att du snurrar runt lite på dagens krogar för att inse att det är på väg att gå riktigt snett; inte bara här utan även i andra länder.

Att förbjuda alkohol lär dock inte heller vara en bra idé eftersom samma trots hos människorna kommer i dagen även inom det gebitet.


Fimpa gärna men kom inte med förslag som går i mer eller mindre i "moralisk renlevnadsriktning". Det har inte fungerat, fungerar inte och kommer inte att funka. Att höja priset drabbar enbart de som redan har det ekonomsikt knapert så det är riktigt dumt.

Och det här är väl ändå att "tvista" verkligheten lite väl långt (med hänvisning till mediavärlden gudbevars). Glorifieras?? Det är väl snarare tvärtom åtminstone i de kretsar jag rör mig (och där finns det minsann också mediafolk!).

"Några av oss som står bakom den här artikeln arbetar på i medievärlden och lägger ofta märke till oroande exempel på att rökning och snusande glorifieras eller i vart fall skildras som något normalt och naturligt."

DN SvD SvD






Kommentarer
Postat av: Mariell

Hej!

Jag tycker mig också märka att det är tvärtom - rökning glorifieras inte. Man får snarare onda blickar på stan och folk undrar varför och tycker att det är äckligt. Visst, många unga röker och snusar, men det finns fler som avsäger sig det helt och kan stå emot.

2010-11-22 @ 11:53:57
URL: http://battrevarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0