Koll på läget!



På norska företag kan det förekomma att man tvingas ha röda armband när man har mens. Tanken är att då kan man ursäkta att toabesöken blir mer frekventa. Det tycker jag låter lite klent. Självklart skall alla medarbetare märkas på olika sätt så man ser vad som pågår i deras skröpliga kroppar.

Jag tycker nog att man kan utöka det hela något; bruna kavajer eller blusar är en självklarhet vid magåkommor (nazibrunt är perfekt); gulgröna scarfar passar perfekt när man snörvlar runt med en förkylning och varför inte svart strut på skallen när man känner sig deppig (det fanns väl en kommun i Sverige förresten, som införde olika hattar för olika sinnestillstånd?).

Nu skall vi inte skratta åt norrmännen för mycket trots att 30% av arbetsplatserna kameraövervakas, jag tror det är likadant här. Och jag är numera av den uppfattningen att det är bra att fler och fler åtgärder sätts in för att övervaka oss både på jobbet, hemma och i allmänna miljöer.

Allt skall fram och ju mer idiotiskt desto bättre. Någon gång, kanske, vaknar folk upp och ryter till. Det händer till exempel lite kul grejer i USA när det gäller nakenscanning. Vissa piloter tänker protestera genom att sjukskriva sig om inte dumheterna upphör.

Alltså: massvis med övervakning, alla kategorier, sen kan det bli ordning.

Men egentligen tror jag inte att människan är så klok.

Någon sa: om alla insekterna försvann från jordens yta så hade jorden gått under på femtio år, om alla människor försvann inom samma tidsrymd så hade jorden blomstrat. Så är det säkert.

AB



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0