Lån på lånad tid?



Så vrids det än en gång på de ekonomiska kranarna och de öppnas för fullt och pengar sprutar fontänlikt ut över världen. Allt för att stötta de misskötsamma och nu går notan till dig och mig. Det må vara rätt just nu, men har det inte varit lite väl mycket stålar som strålat ut sista åren?

Någonstans säger mig min magkänsla att det inte kommer att funka på sikt. Varje gång det "skiter" sig på någon ekonomisk marknad av något slag, så rycker ett antal räknenissar ut och fixar och trixar och vips så finns det pengar. Men om det nu de facto finns så mycket pengar att tillgå så skulle det väl inte behöva vara någon kris över huvud taget.

Men vad vet jag, jag utgår liasom (skånska) från hur ekonomin fungerar i det lilla, men jag tror nog att det gäller även i det stora fast med lite större belopp. Missköter du dig privat å det grövsta så får du ju skuldsanering och det betalar såklart vi andra.

Men min ständiga undran är: om nu USA, vissa stater i Europa och i resten av världen lever på lånade pengar, och beloppen är gigantiska, kommer det då inte en dag när pengarna skall upp på bordet? Och när den dagen kommer, finns pengarna då helt plötsligt eller blir det då nya lån av pengar som inte finns?

Det ser inte ljust ut, åtminstone inte från min horisont. Nu är ju jag inte nationalekonom så jag skulle väl inte uttala mig. Men å andra sidan så kan ju inte nationalekonomerna vara så vassa heller för om så vore, så vore vi väl inte där vi nu är, eller...?

Något lurt är det!

AB Expressen SvD DN


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0