Ekonomer — vår tids charlataner?



Ofta brukar man hävda att man skall överlåta åt experter det som svårt och viktigt är. Jag tror dock att vårt ekonomiska väl och ve kanske är lite för viktigt för att överlåtas åt fartblinda ekonomer som också, konstigt nog, går under epitetet "experter".

Som det ser ut i den ekonomiska världen just nu så måste ekonomerna vara osedvanligt dåliga på att räkna eller så kan de räkna men luras. Det förra påståendet kan man leva med men det andra är straffbart.

Att vara en allmänt klok människa tror jag faktiskt kan vara väl så bra och resultatet av vanligt sunt förnuft, och handlingar därefter, kan omöjligt bli sämre än hur det ser ut idag. Nu går inte bara finansiella institutioner under med en hastighet som närmar sig ljusets, utan nu får vi lägga till hela länder. Och länderna, som det skrivs i artikeln i SvD, räddas av EU men vem räddar EU?

Men, som jag skrivit förr, det kommer att bli mycket värre vilket också bekräftas i artikeln:



Så vill du vara säker på att du inte skall gå under, håll dig undan från aktier och annat av papper och skaffa dig sånt som inte bara försvinner likt en tunn blå rök "when the going get’s tough", likt hus eller bostadsrätter eller guld eller vad tusan som helst, men lev inget liv i papperslandet.

Min framtida pension kan jag inte göra mycket åt — den bygger tyvärr på papprena (och en broms har de byggt in så att det blir du och jag som får betala nedturen).

Själv har jag en plan när den dagen kommer när jag skall berövas min rättmätiga pension och jag kallar den "precis på öret" och den ber jag att få återkomma till!

Och en sak är bombäker, man hade inte lyckats sämre med lite slantsingling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0