Afro american balls



Språket utvecklas och tur är det. Negerbullar är numerar tabu och det missade tågvärden på SJ och drog till med det förbjudna ordet på en tågresa. Nu kom personen undan med blotta förskräckelsen, konstigt nog, och vederbörande får behålla jobbet men måste troligen ändra sitt ordval.

Personligen är jag av den uppfattningen att det heter negerbullar för det har det alltid hetat och det har mig veterligen aldrig varit någon som förknippat det med rasism eller dylikt. Ibland tar det korrekta en sväng för mycket.

För detta kommer jag att få på f..n, men jag tänker inte säga chockladbollar, afro american balls eller liknande. Det får bli min barndoms rasismfria nergerbullar.

Black and white är väl inte att tänka på?

AB

Kommentarer
Postat av: LG

Skönt för dig att du aldrig förknippat ordet "neger" med rasism eller dylikt. Tänk att kunna äta bullarna utan några vidare funderingar, det hade jag också velat göra. Men tyvärr för oss svarta har ordet klingat rasistiskt i flera hundra år, för det är just det ordet som folk använt för att förolämpa oss med. Det blir nog svårt att nånsin göra det ordet politiskt korrekt. Och nej, det låter inte bättre på svenska än på andra språk.

Men visst, använd ordet så mycket du vill om det inte betyder nåt för dig. Bli bara inte förvånad om folk tar illa upp när de hör dig.

2010-05-10 @ 18:26:08
Postat av: Ipse Cogita!

LG:



Men nu blev det lite fel, jag skulle inte använda ordet neger, fullt så dum och respektlös är jag inte. Vi pratar om negerbullar. När jag åt dessa första gången i mitt liv så var det nog ingen som visste att dessa bullar refererade till "neger".



Sen är jag lite tveksam till att neger skulle ha klingat rasistiskt i "flera hundra år", men jag är osäker.



I min uppväxt, i mitt barndomshem, sa man att den och den är neger, och där, det lovar jag dig, fanns inte en minsta tendens till rasism.



Min far spelade mängder med jazz och svarta musiker såg vi ofta i hemmets härd:)



2010-05-10 @ 19:25:11
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: LG

Ok nu blev det lite fel. Jag anklagar inte dig för att vara rasist utan ville bara påpeka att ordet kan låta annorlunda i våra öron än det gör i dina. Bara så du vet :-)

2010-05-10 @ 20:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0