Viktiga ting trots allt



Låt mig först slå fast att jag inte förminskar Wallenbergs insatser under kriget, men jag anser det viktigt att så mycket korrekta fakta som möjligt är, kommer på bordet. Så fakta kan i viss mån förminska Wallenberg, men å andra sidan så förstoras, om jag förstått rätt, Carl Ivan Danielsson och Per Anger och över dessa har det inte rests monument.

"Helst skulle Levine vilja ta bort Wallenbergmonumenten på Nybroplan, och ersätta det med ett minnesmärke över såväl Wallenberg som Danielsson och Anger."

Jag tror dessutom att det är att göra våra stora medmänniskor en björntjänst om vi bara redovisade deras änglalika sidor. Vem skulle gilla Churchill, som hade många olika sidor varav inte alla var så vackra, om hans framtoning i backspegeln vore enbart positiv. För övrigt är väl smaken som baken — delad.

Men det här är svårt, vilket blir tydligt när jag hos Pezster hittar följande om fakta kontra tyckande:


DN

Kommentarer
Postat av: sesam65

Paul Levin är en extremt självgod narcissistisk amerikan med Sverigekomplex som halkat in på ett bananskal (Förintelsekonferensen) och numer helt felaktigt anses vara nån slags Förintelseauktoritet. Så det ligger väl bara i linje med hans person att han gärna monterar ner bilden av Wallenberg.

2010-03-17 @ 13:23:15
Postat av: Ipse Cogita!

sesam65:

Jag har aldrig hört talas om mannen och jag hoppas det framgått att jag är intresserad av att så mycket fakta som möjligt kommer fram, inget annat.

2010-03-17 @ 13:57:14
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Hans

Jag vill minnas att Wallenberg likt många andra

växte som människa när han konfronterades med

en verklighet utöver det normala. Många människor

beskriver hur deras liv förändras på en dag. Det är då karaktären sätts på prov. I dag blir man hjälte om man uppför sig enligt normen i samhället.

2010-03-18 @ 11:11:18
Postat av: Ipse Cogita!

Hans:

Din sista mening är, trist nog, klockren:)

2010-03-18 @ 13:38:10
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0