Afghanistan — vad gör vi där förresten?



Nu tas det nya tag vill jag lova. Nu skall det fram helikoptrar till soldaterna i Afghanistan. NU!? Om, jag säger om, vi nu skall vara i det landet så vore det väl bra om de som skall sköta uppgiften har den utrustning som till krig hör. Det duger inte med pistoler (poliserna), Toyota Landcruiser i stället för rejäla doningar, och att inte ha helikoptrar, för diverse ändamål, måste anses som oprofessionellt.

Att sen låta svenska helikoptrar stå i ladorna och komma och begära amerikanska Black Hawksvarianter i stället, har väl att göra med att sakta glida mot NATO till, och det är väl skamligt. Jag är i alla fall inte tillfrågad.

Sen läste jag på Andas lugnt lite kring attacken som under buller och bång skulle inledas mot Marja. Vad hände med det?

Och tydligen avlönar vi tolkarna i Afghanistan enligt kontrakt modell — slav.

Slutligen tycker jag, rent krasst, att någon kunde tala om vad det här kriget kostar i såväl pengar som allt annat och, i det ljuset, också förklara för mig hur man taxerar chanserna att man med nuvarande insatser skall lyckas.

Jag har sagt det förr: det har inte fungerat, det fungerar inte och det kommer inte att fungera.

AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0