Mörkrets drottning kämpar på!



Det är ingen hejd på övervakningssamhällets framfart just nu. Datalagringsdirektivet skall tydligen tryckas igenom oavsett vad och det i kombination med att USA skall få ta del av våra bankuppgifter gör att det är lätt att tappa den så kallade sugen. Lägger man därtill att ingen människa mer än de som är lika kloka som jag verkar intressera sig ett skvatt, så närmar sig denna fråga den punkt då det är dags för ett skott för pannan; åtminstone bildligt talat.



Alla samtal, alla sms, alla mms och samtliga sökningar du gör på internet: det är det vi talar om. Från vem och till vem och när och var! Varenda människa måste väl fatta att det dels inte går att effektivt hitta terrorister på dylikt sätt, dels att du kommer att vara övervakad i en grad som skulle få både Hitler, Stalin och liknande gäng av terrorister att tro på våta drömmar.

När de nu ändå är igång med den här lilla övningen så kör de SWIFT också. Det innebär att allt du gör i ekonomiska frågor skall skeppas över till USA, i bulk! USA tycks säga: var inte oroliga, vi tänker behandla uppgifterna mycket ansvarsfullt. DET finns det väl i alla fall ingen som tror på. Den rättstaten befinner sig helt klart på ett starkt sluttande plan.

Nu blev det lite grus i maskineriet när det gäller just SWIFT. Men det löste sig elegant i EU, denna numera såpaliknande organisation, man inför möjligheten att fixa ett eget övervakningssystem inom Europa. Man tager sig för pannan!



Lite mer övervakning alltså!

Om inte denna fråga kommer upp som en valfråga så vet jag knappt vad jag gör. Jag kör redan dolt på nätet, jag har mobiler som inte finns och jag betalar allt kontant men det kommer inte att räcka i längden. Kom ihåg att det finns krafter som vill ha det kontantlösa samhället, och anledningen till det är att man vill ha koll på allt. Det finns dårpippiar som kommer dragande med "säkerhet" för handeln och liknande och till det säger jag bara — tro dem icke!

Och självklart går politiker, juridiken och företagandet hand i hand MOT sina medborgare i så enkla ting som The Pirate Bay och det orkar jag inte ens kommentare längre. I den frågan råder det förhållandet, som till och med en vettig president i USA varnat för för länge sedan, blanda aldrig ihop företagande och politik, det leder åt helvete till!

Mörkret närmar sig och övervakningssamhällets sommarsolstånd har för länge sedan passerats. Nu väntar vintersolståndet och där lär vi stanna.

Själv röstar jag på Piratpartiet av den enkla anledningen att detta är en ödesfråga, och PP är de ända som bevakar alla tendenser till överdriven övervakning.

Det innebär också att alla andra partier är medlöpare i processen: mer övervakning av fler, oftare, och överallt.

Såna röstar inte jag på i alla fall!

SvD SvD DN HAX Rick Falkvinge

Kommentarer
Postat av: JSC

Ovanligt väl formulerat, och här ligger ju lägsta nivån ändå högt! Jag instämmer på varje punkt!!



Överbloggaren själv har gjort ett intressant inlägg idag: http://blogg.tianmi.info/2010/06/28/piratfragor-i-fokus/



Även jag kommer med största sannolikhet att lägga min röst på PP; även om jag kommer att dra mig ända in på valdagen, eftersom jag anser partiet opålitligt i den nästan lika viktiga energifrågan - med betoning på "nästan".



Den stora frågan kvarstår: "Varför reagerar så få??"

2010-06-28 @ 18:41:22
URL: http://grubbelzon.wordpress.com/
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:



Tack, och visst är det konstigt att detta kan vara en "icke-fråga"!

2010-06-28 @ 20:43:32
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0