Jag tycker man skall vakna!



Jag ser med bävan framför mig hur övervakningssamhället kryper närmare och närmare och ingen tycks fatta vad som sker, allra minst politikerna, eller så fattar de vad som sker och då är det riktigt illa.

Det handlar om "skriftlig förklaring nr. 29" där man via hänvisning till "tänk på barnen" vill övervaka oss alla på nätet. Allt som alla söker skall lagras i sex månader till två år. Jag tar det igen: ALLT som ALLA söker på nätet.

Från HAX får du ett smakprov på konsekvenserna som på sikt kommer:



Skulle det här bli verklighet så lär det bli farligt i framtiden. När de onda, eller för den delen goda med missriktad välvilja, får möjlighet att använda allt du snurrat runt och tittat på på nätet, då kan det gå riktigt illa. Själv är mycket historiskt intresserad vilket fört mig till både sökningar om Stalin och Hitler och det skulle säkert ligga mig i fatet om fel person fick tag i det. Att jag ägnat mångdubbel tid åt till exempel Churchill skulle inte räknas mig till godo.

Jag har sagt det förr och jag upprepar det gärna — valets viktigaste fråga rör grundläggande ting som att på alla sätt bekämpa politikers vilja till övervakning in absurdum.

Vissa har vaknat bland andra Marit Paulsen (FP). Hon känner sig lurad och förtydligar varför:

"Jag trodde att det handlade om utnyttjande av barn. Kopplingen till datalagringsdirektivet ligger ju dold i en hänvisning, säger Marit Paulsen."

Remember, remember...

EU-portalen SvD DN EU-portalen

Kommentarer
Postat av: Per

Förslaget visar tydligt hur korkade politiker egentligen är. De fattar inte vad de själva beslutar om. Vi har fått ett samhälle där allmänheten håller höger kunskapsnivå, allmänheten förundras om och om igen över hur korkade förslag politiker försöker driva igenom. Förslag som ofta förvärrar snarare än förbättrar

2010-06-03 @ 00:36:48
Postat av: Urban

Tror nog att våra politiker förstår vad som sker. För vem skulle inte vilja i maktställning kunna ha möjlighet att skaffa sig kontroll över vad som kan tänkas pågå i landet.

Påminner mig lite om en replik i Star Wars, del 3, när den mörka sidan tog över: Power, absolute power.



Så utvecklingen mot frihet som skett under några tusen år skruvas tillbaka i skenet av att hindra brott.



2010-06-03 @ 03:07:26
URL: http://www.gester.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0