Inget nytänk på gång




Jag hade i djupet av mitt inre hoppats att det tragiska piratdådet häromdagen skulle leda till åtminstone ett litet steg framåt, men det visar sig att jag hoppats förgäves. Det är inte utan att man tröttnar på världens oförmåga att lösa denna konflikt men det står nu klart att allt kommer att bli vid det gamla.

I och med att USA föreslår att Israel själv skall göra en "oberoende" utredning, med stöd av polaren USA, så behöver man inte vara någon Einstein för att räkna ut hur det kommer att sluta. Vi såg ju hur den, på riktigt, oberoende utredningen gjord av Goldstone av den tidigare Gaza-incidenten togs emot, så nu tar man inga risker utan man utreder så här: "USA har föreslagit att Netanyahu tillkännager en oberoende israelisk utredningskommission...".

Det är tröttande och mest synd är det om folk på Gaza, 1.5 miljoner människor instängda på en yta stor som en tiondel av Blekinge och tillika under blockad, men också om Israels folk vars unga medborgare någon gång måste tröttna på att ständigt vara i konflikt med omvärlden.

Tröttande är ordet och jag lägger gärna till ordet tragiskt.

DN AB





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0