I like it!
KTH har sett på det här med cykling, trängsel och miljön. Verkar vara en osedvanligt vettig genomgång och det var nog som de flesta kunde räknat ut — ingen direkt påverkan på i stort sett allt som har med miljön att göra. Det innebär att vi nu kan koncentrera oss på cykling ur andra perspektiv nämligen den allmänt goda nyttoeffekten:
"Satsningar på cykeltrafik är lönsamhet i sig, ger ökad livskvalitet, kan spela en större roll i transportsystemet och cykling är en förutsättning för en välfungerande arbetsmarknad, menar centret för transportstudier. Cykeln är billig, enkel och snabb.
– Ja, cykeln är ett eget trafikslag. Vi jämför inte en flyget med bilen på det sättet, utan cyklandet ger en egen nytta för alla stockholmarna och ökar kommunikationen.
– Den ger hälsa till cyklisterna, det är ett snabbt transportmedel som gör att kommunikationen i Stockholm ökar, så satsningar på ökad cykeltrafik är lönsamma, säger Jonas Eliasson."
– Ja, cykeln är ett eget trafikslag. Vi jämför inte en flyget med bilen på det sättet, utan cyklandet ger en egen nytta för alla stockholmarna och ökar kommunikationen.
– Den ger hälsa till cyklisterna, det är ett snabbt transportmedel som gör att kommunikationen i Stockholm ökar, så satsningar på ökad cykeltrafik är lönsamma, säger Jonas Eliasson."
Dagen börjar vettigt och nu skall jag cykla till mitt lokala centrum och inhandla kontorsmaterial, inmundiga en kopp kaffe (svart med varm mjölk, inget lattetjafs) och sen tar jag en sväng utefter havet.
DN
DN
Kommentarer
Trackback