I dårarnas värld...



ICA-reklamens skapare har fått sig en knäpp på näsan av Reklamombudsmannen, RO, som har fällt ett avsnitt för könsdiskriminering. Det handlar om en kvinna som kör truck på ett inte alltför bra sätt. Nu blev det helt plötsligt könsdiskriminerande och det är helt i linje med det här landets tramsiga genusattityd.

Lite klipp är på sin plats så alla förstår idiotin: "...en otidsenlig syn på könsrollerna på ett sätt som är kränkande för kvinnor ... Opinionsnämnden tycker att reklamfilmen är tydlig i sitt budskap. Kvinnor ska inte framföra fordon. Truck ska köras av män ... Den känns schablonartad. Kvinnor är ju lika bra på att köra fordon som män, om inte bättre. Statistik visar att de är inblandade i färre olyckor än män, säger nämndens ledamot Thelma Kimsjö."

Hur fan kan en reklamfilm, tillika rolig, där en kvinna kör en truck bli "kränkande för kvinnor"? Snacka om att devalvera ords betydelse! Nu förstår jag i och för sig bättre varför alla är kränkta av allting, alltid, numera. Och hur de kan få det till att reklamfilmen är tydlig i sitt budskap att truckar skall framföras av män, inte av kvinnor, övergår mitt förstånd. Men vad vet jag, jag är bara en man, säkerligen kränkt av något.

Sen kör hon en halv pudel också och det sker när hon på frågan om Stig är sexist svarar: "Nej, det är han inte. Han är rolig." Således — en rolig man får man vara men kvinnor får inte köra truck taskigt. Inte ens i humorns rike. Godnatt!

Och konsekventa är de inte heller för så här resonerade de tidigare: "I filmen undrar en storbystad kund var hon kan få tag på Cindy. Butiksbiträdet Ulf stirrar på hennes bröst och säger han att hon är vid "lökarna" – vilket är en felsägning. Hon är vid bullarna. Reklamen friades. Anspelningarna på bröst ansågs humoristiska och tydligt överdrivna, enligt nämnden."

Det måste väl i alla fall vara djupt kränkande. Stå och stirra på lökarna när man menar bullarna är ingen anspelning, det är ett tydligt brott mot god ton. Så gör man verkligen inte.

Själv kör jag truck som en kärring och min blick vandrar understundom mot lökhyllan och för det borde jag skämmas. Det gör jag nu.

Nu är ju Reklamombudsmannen en av näringslivet självt påhittad organisation (en stiftelse) och man kanske inte skall ta stollarna där på så stort allvar, men en sak finner jag djupt kränkande — Reklamombudsmannen kan det väl för bövelen inte heta!?

AB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0