Hjälmen för tung!



Man får inte ha hjälm om man är motorcykelpolis med för liten och för klen hjärna. Hjärnvindlingarna klarar inte trycket och beslutfattandet blir sämre än normalt. Jonny Forsberg kör på vajerväg, han ser ambulansen komma med fullt tryck i systemen (prio 1-utryckning), han gasar för att hjälpa till (70 blir till 102 kilometer i timmen) och det gjorde han alldeles rätt i; man skall hjälpa till när folk är i nöd.

Men den gode Jonny hade otur. Bakom ambulansen låg en motorcykelporslinskonstapel. Han prejar Jonny och meddelar: ”där gick lite fort det här”. Nu tänker du säkert att allt ordnar sig, här finns mycket godtagbara skäl för fortkörning. Fel, fel, fel!

3.600 pix i böter och indraget körkort blev tacken. Dan Johansson, tillförordnad chef på trafikpolisen, säger sig inte ha hört talas om något liknande och tillägger: "Överskrider man hastighetsgränsen så gör man sig skyldig till ett brott."

Nu är det nog inte riktigt sant. Vad hade hänt om Jonny i stället för att gasa hade saktat ned till 50 km/tim? Det är inget lagbrott men det finns säkert någon paragraf att ta till även i det läget. Framkallande av livsfara eller hindrande vettigt folk under tjänsteutövning? Med andra ord hade han åkt dit oavsett hur han betett sig.

Nu finns det alltid något positivt med dylika händelser: man lär sig ting. Själv tänker jag köra i 30 kilometer i timmen om jag får en snuthäck i häcken på liknande väg.

Jag är försiktig med uttryck som "idiot" eller liknande. Här finns dock ett solklart fall: "polisen" som såg det hela och ändå valde att bestraffa Jonny är en idiot. Och idioter skall inte ha hjälm, den är för tung för så klena hjärnor.


AB

Kommentarer
Postat av: frekar06

Bra inlägg. Håller med.

2010-06-23 @ 11:44:27
URL: http://blogg.aftonbladet.se/frekar06
Postat av: Pelle

Ett gäng töffar i poliskåren nuförtiden, helt uppenbart.Nästa gång, kör över polis töffens mc.Om han får vänta på ambulans är väl mindre viktigt.



Pelle

2010-06-23 @ 21:20:50
Postat av: Hans Hansson

AB.

Ditt inlägg och din åsikt om den s.k. polisen är bland det vettigaste jag läst på länge. Klart som korvspad att man MÅSTE hjälpa ambulans, brandkår och andra utryckningsfordon att snabbast möjligt komma fram. Man kan få strafföreläggande om man vägrar släppa fram utryckningsfordon. MC-polisen borde tackat Jonny för hans rådighet i stället. Nu har ju Beatrice Ask föreslagit lite längre polisutbildning, och förhoppningsvis kommer dom att sålla bort grabbarna med hönshjärnor från polisutbildningen. Tyvärr är allt paragrafrytteri symptomatiskt för vårt svenska samhälle i dag. Vi har fått ett kallt och repressivt samhälle.



Jag såg en scen för länge sedan som borde stämma till eftertanke. En ambulans som under utryckning i min stad kom fram till ett rödljus. Ambulansmännen tutade frenetiskt på en bilist som stannat för rödljuset och inte vågade köra förrän det blev grönt ljus. Den bilisten var laglydig, men patienten som ambulansen skulle hämta kanske dog pga. laglydigheten.

2010-07-11 @ 02:04:01
Postat av: Andreas

Och nu när det framkommit mera fakta i målet så visade det sig att det var Jonny och bloggskribenten som kan kallas för idioter.



Jonny gjorde fel på alla sätt man kan tänka sig, han hade nästan 20 tillfällen att släppa förbi ambulansen men istället väljer han att köra som en dåre och låg enligt vittnesutsagor nästan 500 meter före ambulansen.



Nä Jonny andvände bara ambulansen som en ursäkt när han torskade och får stå sitt kasst som alla andra.



http://nwt.se/webb-tv/article739398.ece

2010-07-16 @ 23:34:51
Postat av: Fredrik

Håller med Andreas! När kommer din ursäkt till polisen? När erkänner du att du inte lärt dig att det finns två sidor på ett mynt? När erkänner du att du inte lärt dig tänka kritiskt och kankse inte tro på allt som står i aftonbladet?

2010-07-20 @ 12:40:03
Postat av: Ipse Cogita!

Andreas & fredrik:



Jag tänker inte alls tänka om när det gäller polisens uppgifter. Speciellt inte som jag själv blev stoppad häromdagen. En så kallad rutinkontroll med alkoblåsning, körkort och det hela.



Allt var mycket trevligt och allt gick som det skulle ända tills en ung konstapel frågade vart jag var på väg. Jag sa att det håller jag för mig själv. "Men vart är du på väg" upprepar eländet med barsk stämma. Jag upplyste vederbörande om att det vill jag behålla för mig själv.



Han var nu tämligen upprörd, för att inte säga förbannad och började skrika: "ut ur bilen". Snäll som jag är så lyder jag. "Nu skall vi kolla bilen lite mer noga", sa stolpskottet vilket han också gjorde. Eftersom bilen är splitterny så var där inte mycket att hämta.



Han vidhåller att han vill veta vart jag skall åka, och jag ber honom lägga av. Han börjar nu snacka om respekt för uniformen och en annan massa skit men nu inser en äldre kollega att det här barkar åt skogen.



Kollegan tar bort ungtuppen och säger till mig: "kör nu och glöm det här".



Så snacka inte med mig om poliser som sköter sig. De finns men jag har en ny story på G som visar att de "trakasserar" vanligt folk, men skiter i de grova brotten. Det skjuts dagligen i Malmö till exempel och där har de noll koll.



Jag kan för övrigt skriva många inlägg om poliser som är hårda som flinta mot svaga människor men som skiter knäck när det kommer till att ta hand om de hårda grabbarna.



Så, tack för rådet, men nej tack!

2010-07-20 @ 14:07:10
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0