Här ligger en "gravad hund"...



Fiskeriverket har cirka 360 anställda och enligt artikeln i Expressen (som fått det hela från TV4 Nyheterna) så sköter man sitt jobb för en kostnad av 16,8 miljoner kronor, åtminstone 2009, men man drog iväg 14 mille på resor och representation. Det ser lite illa ut.

Om summorna stämmer så skulle det bli så här: de gör enligt uppgift av med 56,5 miljoner på resor och representation på fyra år vilket blir 14,125 mille per år. Det vill säga lite mindre än vad man jobbar för rent praktiskt, och det man troligen skall göra.

Detta blir i sin tur över 39.000-tusen per anställd och år! Det låter lite våldsamt och man får ju hoppas att ett antal "vanliga" tjänstemän fick ta del av denna generösa res- och representationsbudget.

Jag tycker nog att det här kräver en noggrannare analys och kontroll. Främst av anledningen att det inte kan vara riktigt sant. Nu kan det bli ett litet problem med den kontrollen och här får du förklaringen till varför jag tror så:



Axel Wenblad är alltså generaldirektör för Fiskeriverket och han tar hand om alla två rollerna själv: verkställande och kontrollerande! Egentligen bryr jag mig inte om det inte vore för att det är mina pengar.

Ankdamm verkar vara rätt benämning på det här, men som sagt, det är så dåligt så det kan liksom inte vara riktigt sant.

För tydlighetens skull: det är rätt att både resa och representera, även i offentlig verksamhet, men det måste finnas en rimlig proportion mellan kärnverksamhet och annat. Här var det dessutom så att man inte hade råd med ordinarie verksamhet: "2009 satsade verket 16,8 miljoner kronor på kontroller för att stoppa det olagliga fisket, men pengarna räckte inte till att genomföra alla kontroller."

Men det måste, hoppas jag, vara en anka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0