Min fader bor på Irland



När jag besökte min pappa på Irland för första gången för sexton år sedan, då var det, i Dublin, skitigt på gatorna och rent (!) allmänt stod det en doft av avfall runt dina promenader i staden. Numera är det rent som ett balgolv överallt, eventuellt vid undantag vid en eller annan rockkonsert, och kan det bero på krafttag?

Det är mycket troligt för det kostar:



Alltså, 1.450:- tas ut på plats, och jag vet att det gäller även att slänga en fimp, upp till cirkus 27.000:- om du tar i för mycket.

Det finns länder som är än hårdare och det är nog dags att införa något liknande i Sverige. Att tro att svensken är en allmänt skötsam typ som inte skitar ner är att vara direkt naiv.

Numera är det renare i de flesta länder i Europa än i Sverige. Kolla du när du är på resa i sommar, gå på toa, och du skall få uppleva att det är rent och snyggt på toaletterna i de flesta länder; dock icke i Sverige och i viss mån Danmark.

Trist men sant!

DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0