klart skadad yrkeschaffis — såklart dansk!
En man vars yrke är att framföra tunga fordon på våra vägar, får för sig att han inte gillar att vi vettiga kör ända fram tills dess de två filerna går ihop till en; han vill att vi skall bilda kö långt tidigare, hur långt finns det inget svar på.
Denna "yrkeschaufför" valde nu att leka lite polis och tog beslutet att lägga sig i vänsterfilen för att blockera oss kloka. Det öppnar intressanta alternativ. Jag kan således nu, med hovrätten i ryggen, börja agera ordningsmakt på vägarna efter eget huvud. Polisens åsikter, just dessa gillar jag, väger lätt när yrkesmarodörer är på banan.
Men en fråga är inte besvarad och det bekymrar mig; när är det okey att köra i två filer och när blir långtradarchauffören Sven-Åke Sörensen nöjd med att jag kör i "fel" fil? Som den planta han är så skulle jag tro att det snarare handlar om mil än kilometer.
Det kommer troligen att sluta med att alla, det är många redan nu, kommer att ockupera vänsterfilen för gott, och då inträffar det intressanta fenomenet att alla kör till vänster — ingen i högra den filen.
Varför skulle folk nu göra något så dumt? Inte vet jag, men det förekommer dagligen och frekvensen är hög. Nu får de dessutom lite vatten på sin kvarn och kan alltid hävda att de har all rätt i världen att agera trafikkonstapel.
Polisen som tyckte att Sven-Åke Söensen gjorde fel kan således taga sig i brasan.
Men, som namnet antyder, så karlen dansk och av dessa kan vi icke förvänta oss trafikvett värd namnet. Tror du mig inte? Gör som jag, kör i Danmark dagligen så får du se. Innan du vant dig så riskerar du att ha fått ett sammanbrott.
Dansken är bland annat av den åsikten att man inte behöver blinkers eftersom de vet vart de skall!
Chaffisen är således en man skall akta sig för, en uniform på den mannen skulle leda åt hillvitte till!
AB
Det är bara skåningar som saknar trafikvett. Prova samma beteende nere på kontinenten och se hur de reagerar, pucko!
Mrs X:
?
ja då har man igen fått se att dom enda kloka och vettiga är personbils förare.när den stora frågan igentligen är varför gör han som han gör?kanske för att kloka och vettiga personbils drivers bara måste tjäna någon sekund eller så på att köra som f-n ända fram till att dom måste gå in för att skyltar och annat är ivägen och då tvinga bilar i höger körfält att släppa in dom.när det då kommer många som bara tänker måste fram så står det fältet helt stilla.nä lite ödmjukhet i trafiken gå in så fort du sett skylten och du får en chans så flyter det bätre i trafiken och vi mår alla bättre både nytto trafiken,personbilstrafikanterna och polisen vi ska inte heller glömma dom som faktiskt jobbar på vägen
Jag har stor förståelse för att han gjorde som han gjorde.
Det vettiga beteendet är ju att i god ordning inordna sig i en fil i god tid före det faktiskt blir enfiligt, då slipper man att det kör ihop sig längst fram och att folk blir tvugna att stanna. Om alla redan ligger i en fil och i lagom far så blir det ett lugnt flyt genom det enfiliga partiet och man slipper att folk ska starta och stoppa och uppehålle hela kön.
Det som förstör den strategin är idioter som inte klarar av att ställa sig i kö utan till varje pris ska tränga sig före och blåser om hela kön som rör sig framåt i lugn fart, bara för att sen tränga sig in längst fram och genom det tvingar folk att stanna och förstör flödet genom den smala zonen.