Holland på dekis!



Holland, ett lag som legat mig varmt om hjärtat, vänder jag nu ryggen. Fulspelande in absurdum och det av ett lag som skapade totalfotbollen där elegans och fart och fläkt var honnörsord. Johan Cruyff (Cruijff) var en av dirigenterna i det lag som spelade skjortan av de flesta.

Han vänder för övrigt också ryggen åt dagens Nederländska lag och tycker att de spelar smutsigt. Som plåster på såren så kan jag glädja mig åt att det är just Johan som ligger bakom Spaniens framgångar. Det är han som infört den inställning som förde fram Holland en gång i tiden.

Och den där De Jong har nickat för många hårda bollar. Så här säger han: "Du vet att du måste tackla spanjorerna. De kan spela fotboll väldigt bra och då kommer de inte in i det spelet". Här avslöjas i samma mening två väsentliga ting: 1) han har inte lärt sig skillnaden mellan tacklingar och fulsparkar, 2) han är inställd på att förstöra fotbollen som idè genom att tillgripa vilka metoder som helst.

Han är med andra ord en grobian.

Så tack för att ni förlorade Holland och tack för mig. Kom te’baks kan ni lirar boll som i fornstora dar!

Jag höll på att glömma!: Grattis Spanien, strålande reklam för riktig fotboll.

Expressen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0