Avregleringen skulle fryst inne

Att lägga ansvaret för eldistributionen i privata händer, med hänvisningen att det skulle bli billigare för oss konsumenter, visar bara vi är lättlurade som få och att politiker inte kan räkna.



Viktiga samhällsfunktioner som el, vatten och liknande, hör inte hemma i den privata sfären främst för att de alltid räknar till sin egen fördel — och det rejält!

Utan att veta exakt hur fördelningen är, men jag är inte helt snett på’t, så ser det nämligen ut så här:

Vatten och kärnkraft står för över 90% av vår el. Resten kommer från kolkraft och lite annat smått och gått. Vinden kan du glömma för all framtid, den kommer aldrig att kunna bidraga till någonting att räkna med.

Och hur betalar vi för detta? Glöm de exakta talen för de kan jag inte, jag är ute efter förhållandet mellan kraftkällorna och vad vi betalar; om vattenkraften kostar 12 öre så kostar kärnkraften 14 öre och resten kostar uppåt 50 öre. Det skulle innebära att 90% av elen skulle du betala c:a 13 öre för men det gör du inte, du betalar den högre summan, 50 öre, på rubbet, 100%. I vilken annan bransch skulle man komma undan med en sådan prissättning?

Du har ett lån på 1.000.000 och övertrasserar med 100:-. Då skall du betala straffavgift på 1.000.100:-, fullt ut. Jag tror politikerna hade ryckt ut och kallat det för vad det är — ocker; men det är väl "en helt annan sak".

Lurendrejeri är vad det är och sitt lugnt, det kommer mera. I England skall det byggas vindkraft för 100 miljarder kronor och det skall ge el till lika många hushåll som det finns i hela Sverige. DET är det väl ändå ingen som tror på?

Från Eureferendum kommer detta (och bokmärka gärna den länken!):




Vi är lurade och vi luras!

Och du, läs gärna The Wind Farm Scam så får du kunskap du undanhålles i detta land:


Oerhört tröttande! Och att våra journalister konstant lyckas undanhålla oss fakta är en skam av pyramidala dimensioner och ingen bryr sig. Det kommer att bli gammelmediernas grav, tro mig. Och på den graven skall jag slå på polska!

SvD DN


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0