Snurrig ekonomi och snurrigt folk



Alla är väl trötta på snön skulle jag tro. Att klaga på att det snöar lönar sig föga. Men visst finns det underliga saker som händer när oförmågan att hantera snön blir tydlig. Först skall skattepengarna in i systemet och fördelas, bland annat till att hålla infrastrukturen igång. Men då snålas det, beredskap tas bort, snösvängar enligt gammal modell finns inte och så vidare.

Sen kackar det ihop sig och eftersom det inte investerats i eluppvärmda växlar och lite annat smått och gott av teknisk natur, likaväl som det inte investerats i människokraft om det värsta skulle inträffa. När det sen så att säga skiter sig, då skall vi betala en gång till, denna gång till den svindlande summan av 150 miljoner per dag. Och det var bara för förseningarna.

Till detta skall läggas kostnader för ökad sjukvård på grund av halkolyckor, istappar i skallen och dylikt skadligt.

Nu är väl detta inte ett okänt fenomen, att olika plånböcker finns för olika saker, men visst skulle åtminstone en nationalekonom kunna ryta till, på landsbasis, och påpeka vansinnet. Det är ju trots allt skattepengarna mina de handskas med.

Jag vill egentligen bara påpeka att: pengar finns och det i mängd!

Sen talade jag med syster min i Stockholm. Han har nu i två dagar sett hur folk slåss för att komma med såväl bussar som tåg, vid ett tillfälle fick polis tillkallas.

Och då vill jag också påpeka: folk är inte kloka!

DN AB AB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0