Sanning och frihet hör ihop



Den gode Spinoza lär ha sagt att sanning och frihet är sammantvinnade; den som inte är fri kan inte leva i sanning. Att tycka så är han i och för sig inte ensam om, men jag tror att dagens jakt på oliktänkande i alla kategorier är kontraproduktiv. Våldet kommer att eskalera och makten och pengarna kommer att vägleda oss ända ner i avgrunden. Här krävs andra tankar och klokare.

Själv läser jag med stor behållning boken Nobility of Spirit, a forgotten ideal där det resoneras på klokt sätt. Kring detta skall jag skriva vid ett senare tillfälle. Andra vägar måste hittas för att föra oss in i framtiden med hedern i behåll.


Men än så länge råder idiotismen och den frodas. Amerikanska flygvapnet stänger ner The Guardian och New York Times för sina anställda, Wikileaks you know!

Folk som står för frihet och sanning förföljs intill löjlighetens och anständighetens gräns och maktens folk och mammons pojkar och flickor gör sitt yttersta för att sabba såväl sanning som frihet.

Om Assange får man tycka precis vad man vill men jakten på honom och Wikileaks gynnar inte vår framtid som ras.

Tro mig, det har bara börjat.


Spinoza 1632-1677

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0