Förfall börjar i toppen




Det kanske inte är världens största grej men visst känns det lite märkligt när skolan som skall utbilda lärare förlorar rätten att examinera desamma. Nu kan det säkert vara så att regelverket självt, Högskoleverket, fått fnatt vilket jag skulle tro är en förklaring.

Vi lever i regleringarnas land och regler och rutiner synes mig ibland viktigare än innehållet i vad olika organisationer gör och skall göra. Det blir lite som kvalitetssäkringskarusellen: arbetet med att organisera och administrera det hela tar så mycket tid att man knappt hinner jobba. I dessa frågor finns inte det svenska lagom ens i sinnevärlden.

Nu kommer vi snart att få höra det svenska mantrat sedan många år tillbaka:

"Vi skall se över rutinerna!"

Jag vistas dagligen i olika typer av organisationer och en sak har jag lärt mig genom alla år — man krånglar till det i alla lägen! Det är då det blir problem. Enkelhet är inte att förakta, men jag förstår varför man krånglar till det, det är nämligen mycket enklare att skriva en massa instruktioner för i princip allting än att göra det enkelt och fungerande; enkelhet kräver också att man tänker mycket och det slipper man om man "rutiniserar" allt!

KISS
Står för "Keep it simple, stupid".



NATO
Är skit men inte när det betyder: "No action, talk only".



Men som sagt, enkelhet kombinerat med snabba handlingar ligger inte riktigt i tiden. Krångelregler och möten om allt är mera tidens melodi.

Men om det skulle vara så att lärarhögskolor missköter sin uppgift så till den milda grad att de inte får examinera då har mina skattepengar gott till luft. Och visst måste sådant klantigt beteende även märkas i nästa led i kedjan och då blir det som det blir i den svenska skolvärlden.

Den är för övrigt inte riktigt i takt med tiden!

DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0